لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

بریتانیا ایران را به تشدید تحریم‌ها تهدید کرد


دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا
دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا
وزیر امور خارجه بریتانیا با بیان این که جمهوری اسلامی قادر به ایجاد شکاف در جامعه جهانی نیست، تاکید کرد، در صورتی که ایران بر سر برنامه اتمی‌اش جهان را به چالش بکشد، با تحریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد.

دیوید ميلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه در گفت و گو با رویترز با اشاره به قطعنامه اخير شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: «صدور اين قطعنامه حاوی پیامی روشن و هشدارآمیز به ایران و تاکید بر این نکته بود که این کشور نخواهد توانست در جامعه جهانی شکاف ایجاد کند».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه با صدور قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی را به دلیل پنهان‌کاری در برنامه اتمی‌اش مورد سرزنش قرار داد و از این کشور خواست، بی‌درنگ ساخت تاسیسات غنی‌سازی قم را که به تازگی افشا شده متوقف کرده و ضمن روشن ساختن انگیزه واقعی خود از ساخت چنین کارخانه‌ای اطمینان دهد که تاسیسات یا برنامه پنهان دیگری در کشور ندارد.

این قطعنامه که با ۲۵ رای موافق در مقابل تنها سه رای مخالف کشورهای ونزوئلا، مالزی و کوبا به تصویب رسید، از سوی کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک شامل بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و آلمان به شورای حکام ارایه پیشنهاد شده بود.

از سال ۲۰۰۶ و پس از ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد این نخستین بار است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه تازه‌ای در باره برنامه اتمی ایران تصویب کرده است.

به گفته وزیر امور خارجه بریتانیا حمایت اکثر کشورهای عضو شورای حکام از این قطعنامه نشانه عزم کشورهای جهان برای تقویت معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، ان‌پی‌تی است.

دیوید ميلیبند با بیان این که «ایران باید احساس قدرتمندی را که منجر به صدور این قطعنامه شده درک کند»، افزود، در صورتی که این کشور رفتار عادی داشته باشد، با آن نیز متقابلاً مانند یک کشور عادی رفتار خواهد شد، اما « اگر ایران به خواست جامعه جهانی بی‌احترامی کند، تحریم‌های بیشتر ناگزیر خواهد بود».

هر چند روسیه و چین نیز، به عنوان دو کشوری که روابط نزدیکی با ایران دارند، به قطعنامه روز جمعه شورای حکام رای موافق داده‌اند، اما هنوز معلوم نیست، که آیا کشورهای غربی توانسته‌اند این دو کشور را برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی متقاعد سازند یا خیر.

وزیر امور خارجه بریتانیا بر این باور است که حمایت چین و روسیه از گزینه تشدید تحریم‌ها علیه ایران به نوع رفتار جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای بستگی دارد.

آقای ميلیبند با انتقاد از نوع پاسخ ایران به پیشنهادها در باره برنامه اتمی‌اش اظهار داشت: « ما هم اکنون برای هر پیشنهادی یک پاسخ مختصر دو صفحه‌ای از ایران دریافت می‌کنیم».

وزیر امور خارجه بریتانیا با اشاره به پاسخ منفی ایران به پیشنهادی در باره تبادل اورانیوم غنی‌شده این کشور با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران افزود: « ایران با این رویکرد دوستان خود را از دست داده و خود را در جامعه جهانی منزوی می‌کند».

صدور قعطنامه تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که می‌تواند راه را برای تشدید تحریم‌های ایران توسط شورای امنیت هموار کند، پس از آن صورت گرفت که جمهوری اسلامی با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی در باره ارسال اورانیوم غنی‌شده‌اش به روسیه برای غنی‌سازی بیشتر مخالفت کرد.
XS
SM
MD
LG