لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر کرد


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس در یکی از نشست‌های شورای حکام
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس در یکی از نشست‌های شورای حکام
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل روز جمعه به دلیل پنهان‌کاری جمهوری اسلامی در فعالیت‌های هسته‌ای، قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا در محکومیت ایران صادر کرد.

در رای‌گیری روز جمعه ۲۵ کشور رای موافق، سه کشور ونزوئلا، مالزی و کوبا رای مخالف، و افغانستان، برزیل، مصر، پاکستان، آفریقای جنوبی و ترکیه رای ممتنع دادند؛ جمهوری آذربایجان نیز در این رای‌گیری غایب بود.

صدور چنین قطعنامه‌ای علیه ایران از سال ۲۰۰۶ به این سو سابقه نداشته است؛ این قطعنامه از سوی بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده، روسیه و چین به شورای حکام آژانس پیشنهاد شده بود.



با صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل علیه ایران، راه برای تصویب قطعنامه دیگری در نیرومندترین نهاد سازمان ملل که همان شورای امنیت است، هموارتر می‌شود.
در این قطعنامه از ایران خواسته شده است که بی‌درنگ ساخت تاسیسات غنی‌سازی قم، که به تازگی افشا شده، را متوقف کند و ضمن روشن ساختن انگیزه واقعی از ساخت چنین کارخانه‌ای اطمینان دهد که تاسیسات یا برنامه پنهان دیگری در کشور ندارد.

این قطعنامه در حالی به تصویب رسید که بیشتر کشورهای در حال توسعه در آژانس با این اقدام شواری حکام مخالف بودند و آن را تحریک‌کننده و غیرمفید دانستند.

ایران از پیش هشدار داده بود که در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای ممکن است همکاری خود را با آژانس کاهش دهد.

در مقابل کشورهای طرفدار این قطعنامه می‌گویند ساخت پنهانی تاسیسات غنی‌سازی قم، این سوء ظن را که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی است، بیشتر تقویت می‌کند.

تصویب این قطعنامه همچنین با عدم تمایل ایران برای اجرای توافق وین هم‌زمان شده است؛ ایران در ماه اکتبر در وین به طور اصولی موافقت کرده بود که ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم خود را، که معادل ۱۲۰۰ کیلوگرم است، به روسیه بفرستد و دربرابر مقدار کمتری اورانیوم با غنای بالاتر برای مصرف در رآکتور تهران دریافت کند.

با صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل علیه ایران، راه برای تصویب قطعنامه دیگری در نیرومندترین نهاد سازمان ملل که همان شورای امنیت است، هموارتر می‌شود.

تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده است و تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی منوط به رضایت چین و روسیه در این نهاد بین‌المللی است.

روز پنج‌شنبه محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با ابراز ناخرسندی از عدم همکاری تهران، به صراحت اعلام کرد که این آژانس با ایران به «بن‌بست» رسیده است.

محمد البرادعی همچنین اظهار داشت از اینکه ایران هنوز به پیشنهاد وین پاسخ نداده است، سرخورده و «دلسرد» شده است.
XS
SM
MD
LG