لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

زهرا رهنورد، سومین متفکر برتر جهان در سال ۲۰۰۹


تصویر روی جلد شماره دسامبر ماهنامه فارین پالیسی
تصویر روی جلد شماره دسامبر ماهنامه فارین پالیسی
مجله «فارین پالیسى»، زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوى را به عنوان سومین متفکر بزرگ و تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۰۹ برگزیده است.

این نشریه آمریکایى در شماره ماه دسامبر خود فهرست یکصد متفکر برتر جهان را در سال ۲۰۰۹ منتشر کرده است که در این فهرست نام زهرا رهنورد در رده سوم به چشم مى‌خورد.

بن برنانکی، رییس بانک مرکزى آمریکا و باراک اوباما، رییس جمهور این کشور در رده‌هاى اول و دوم برترین متفکران جهان در سال ۲۰۰۹ قرار گرفته‌اند.

همچنین تصویرى از خانم رهنورد در کنار تصاویر سایر شخصیت‌هاى تاثیرگذار در سال ۲۰۰۹ روى جلد آخرین شماره این ماهنامه به چشم مى‌خورد.

فارین پالیسى از زهرا رهنورد به عنوان «مغز متفکر انقلاب سبز ایران» نام برده و به نقش برجسته وى در هدایت مبارزات انتخاباتى همسرش میر حسین موسوى هم اشاره کرده است.

فارین پالیسى با اشاره به زیر سوال بردن اصالت مدارک تحصیلى زهرا رهنورد توسط محمود احمدى‌نژاد در جریان مناظره تلویزیونى با میرحسین موسوى و واکنش خانم رهنورد به اظهارات رییس جمهور ایران در یک کنفرانس مطبوعاتى نوشته است، حملات رهنورد به احمدى‌نژاد جان تازه‌اى به اپوزیسیون و مخالفان دولت بخشید.

نشریه یاد شده در بخشی از گزارش خود به تاریخچه مبارزات و فعالیت‌هاى همسر میر حسین موسوى پیش و پس از انقلاب اسلامى اشاره کرده و نوشته است: وى در راستاى تلاش‌هایش براى حقوق زنان در ایران به عنوان رییس دانشگاه الزهرا از شیرین عبادى براى سخنرانى در این دانشگاه دعوت کرده بود.

در بخش دیگرى از گزارش این مجله آمریکایى درباره زهرا رهنورد با اشاره به نقش برجسته وى در مبارزات انتخاباتى میر حسین موسوى آمده است، روى کار آمدن موسوى مى‌توانست به تقویت دمکراسى و حقوق زنان در ایران منجر شود.

علاوه بر زهرا رهنورد، نام عبدالکریم سروش، فیلسوف دگراندیش ایرانى نیز در میان یکصد متفکر برجسته جهان در سال ۲۰۰۹ به چشم مى‌خورد که از سوى فارین پالیسى در رده ۴۵ جاى داده شده است.

فارین پالیسى در باره علت انتخاب سروش نوشته است، این استاد پیشین فلسفه دانشگاه تهران احتمالاً بیش از هر کس دیگرى براى سازگار ساختن اسلام با دمکراسى کوشیده و تفسیر سنتى روحانیان حاکم بر ایران از اسلام را به چالش کشیده است.

همچنین در میان سایر متفکرانى که از سوى فارین پالیسى در لیست یکصد متفکر برتر سال ۲۰۰۹ برگزیده شده‌اند، چند تن دیگر نیز به دلیل داشتن دیدگاه‌هایى درباره ایران مورد توجه این ماهنامه قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال فرناندو هنریک کاردوسو، رییس جمهور پیشین برزیل که در رده یازدهم جدول قرار گرفته است، از ایران به عنوان کشورى «سحر آمیز» نام برده است که در آن «رویارویى سکولاریسم در مقابل بنیادگرایى» از بعد اجتماعى و نیز «برگزاى انتخابات با وجود یک نظام مذهبى» از بعد سیاسى بسیار قابل توجه است.

همچنین رابرت رایت، روزنامه نگار آمریکایى، که به عنوان بیست و هفتمین متفکر بزرگ سال برگزیده شده است، از حمله احتمالى به ایران به عنوان بدترین ایده یاد کرده و خواستار دادن تضمین‌هاى امنیتى به جمهورى اسلامى از سوى آمریکا و برقرارى رابطه میان دو کشور شده است.

هنرى کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، که از سوى فارین پالیسى در رده ۵۵ قرار گرفته، به دلیل تاثیرش بر تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران در آغاز دوره زمامدارى باراک اوباما مورد توجه قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG