لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

زهرا رهنورد خواستار آزادی فوری تمام زنان زندانی شد


زهرا رهنورد
زهرا رهنورد
زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی در بند کردن زنان را «جفای بزرگی در حق آزادی و آرمان‌های اسلامی» خواند و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه زنان زندانی شد.

به گزارش پارلمان نیوز، خانم زهرا رهنورد که روز دوشنبه به اتفاق همسرش میرحسین موسوی به دیدار اعضای خانواده فیض‌الله عرب‌سرخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که بیش از چهار ماه است در زندان به سر می‌برد، رفته بود، در سخنانی خواستار آزادی بی‌قید و شرط همه بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات شد و گفت: «زندانی کردن وجهه بسیار بدی برای نظام جمهوری اسلامی به مردم ارائه می‌دهد».

زهرا رهنورد که جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری با حضور در کنار میرحسین موسوی در تجمعات انتخاباتی مورد توجه گسترده رسانه‌های خبری قرار گرفته بود، هم اکنون به چهره‌ای شناخته شده به ویژه در میان حامیان «جنبش سبز» تبدیل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازداشت شماری از زنان و به ویژه فعالان سیاسی و مطبوعاتی اظهار داشت:«در بند کردن زنان آزاد اندیش چه آنان که برای رفع تبعیض مبارزه کرده و زندانی شده‌اند و چه آنانکه در جنبش سبز پیشتاز بوده‌اند ، جفای بزرگی در حق آزادی و آرمانهای اسلامی است . لذا همینجا، آزادی بی قید و شرط همه زندانیان، بخصوص خواهان آزادی فوری زنان زندانی هستم.»

در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران زنان حضور چشمگیری داشته‌‌اند و شمار زیادی از فعالان سیاسی، مطبوعاتی و زنانی که برای دستیابی به حقوق برابر با مردان مبارزه می‌کردند، بازداشت شده‌ و چندین نفر از آنان همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

زهرا رهنورد با تاکید بر حضور گسترده زنان ایرانی در «جنبش سبز» افزود: «در شرایط فعلی زنان ایران از پتانسیل بالای فکری – علمی – اجرایی و مبارزاتی برخوردارند و در جنبش سبز نیز پیشتاز بوده‌اند. زنان نه تنها به منافع ملی کشور خود می‌اندیشند و در راه تحقق آن و آرمان‌های دموکراتیک فعالیت می‌کنند، بلکه در رابطه با رفع تبعیض نیز مطالبات خود را پیگیری می‌کنند.»

از سال‌ها پیش گروهی از فعالان حقوق زنان در ایران با به راه انداختن «کمپین یک میلیون امضا» برای دستیابی به حقوق برابر با مردان در جامعه ایرانی تلاش می‌کنند که این اقدام در سطح جهان نیز مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

در دیدار زهرا رهنورد و همسرش با خانواده عرب سرخی، آقای میرجسین موسوی نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز در سخنانی با بیان این که «مسیری که در آن قدم گذاشته ایم سختی های زیادی دارد»، اظهار داشت: « مطمئنا روند به سمت بهتر شدن است و همه چیز نهایتاً به نفع کشور پایان می یابد.»

وی همچنین با اشاره به بازداشت چهره های سیاسی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت که «بازجوها در مکالمه‌ا و دیالوگ‌های شبانه‌روزی که با فرزندان انقلاب دارند به چالش کشیده می شوند.»

به دنبال اعتراض های خیابانی در ایران صدها نفر از معترضان بازداشت شدند و چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، دهها چهره سیاسی از گروه ها و احزاب اصلاح طلب نظیر جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب و حزب کارگزاران سازندگی نیز دستگیر شدند.
XS
SM
MD
LG