لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

متکی خواستار آزادی بی‌قیدوشرط ایرانی زندانی در آمریکا شد


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در واکنش به محاکمه و اعترافات یک شهروند ایرانی در آمریکا مبنی بر تلاش برای «قاچاق جنگ‌افزار و لوازم یدکی جنگنده‌ اف - ۴» خواستار آزادی بی‌قیدوشرط او شد.

مقام‌های قضایی آمریکا هفته گذشته اعلام کردند که امیرحسین اردبیلی که به اتهام تلاش براى قاچاق فن‌آورى تسلیحاتى و کالا‌هاى حساس به ایران تحت پیگرد قرار گرفته در دادگاه این کشور اتهام‌هاى خود را پذیرفته و به زودی راى این دادگاه اعلام خواهد شد.

دادستانی فدرال آمریکا اعلام کرد که راى دادگاه رسیدگى‌کننده به جرایم این شهروند ایرانى که در جمهورى گرجستان بازداشت و به ایالات متحده آمریکا تحویل داده شده در یک ماه آینده اعلام خواهد شد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این که وزارت‌خانه متبوعش خواستار توضیح رسمی ایالات متحده در این باره شده است از مقامات آمریکا خواست که «با آزادی بدون قيدوشرط آقای اردبيلی و ديگر زندانيان ايرانی، نگرانی فزاينده خانواده‌های آنان را هر چه سريع‌تر مرتفع سازند».

آقای متکی به نام «دیگر زندانیان ایرانی» اشاره نکرده است، اما احتمالاً مقصود او «لیست یازده نفره‌ای از ایرانیان زندانی در آمریکا»ست که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، نیز در روز سه‌شنبه آن را تایید کرد.

به گفته آقای مهمان‌پرست، چهار نفر از این افراد تبرئه و‌ آزاد شده‌اند، اما «بعضی دیگر در اروپا یا کشورهای دیگر توسط آمریکایی‌ها دستگیر شده‌اند».

یکی از این افراد شهرام امیری، «یکی از کارکنان تأسیسات غنی‌سازی قم»، است که خبر پناهنده شدن او در مهرماه منتشر شد.

حسن قشقاوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران، در همان زمان خبر پناهندگی آقای امیری را رد کرد و گفت: «شهرام امیری برای انجام سفر عمره مفرده به عربستان سفر کرده است و در این کشور ناپدید شده است، ما پیگیر سرنوشت وی هستیم، خانواده امیری هم به‌شدت پیگیر هستند و مسئولیت عربستان در مورد سرنوشت آقای امیری پابرجاست».

آقای قشقاوی روز دوازدهم مهرماه سال جارى براى نخستین بار اعلام کرد که گرجستان یک «بازرگان ایرانى» را بازداشت کرده و به ایالات متحده آمریکا تحویل داده است.

به گفته او، «آقاى اردبیلى صرفاً یک بازرگان جوان بوده و فعالیت اقتصادى انجام مى‌داده است.»

این در حالى است که مقام‌هاى دادگسترى آمریکا گفته‌اند دستگاه‌هاى امنیتى این کشور از سال ۲۰۰۴ در یک رشته عملیات مخفى فعالیت‌هاى آقاى اردبیلى را زیر نظر داشته‌، اما پرونده او را دو سال مخفی نگه داشته‌اند.

به گفته مقامات فدرال آمریکا در هفته گذشته، امیرحسین اردبیلی در دیدارهای خود با ماموران مخفی خواستار خریداری قطعات موشک و جنگنده و آلات دید در شب شده است.

رسیدگى به اتهام‌هاى امیرحسین اردبیلى به صورت غیرعلنى و مخفیانه انجام شده و از زمان اعلام خبر بازداشت او در گرجستان و تحویلش به آمریکا این نخستین بارى است که مقام‌هاى آمریکایى در این باره اظهار نظر مى‌کنند.

این نخستین بار نیست که یک شهروند ایرانی در آمریکا به اتهام تلاش برای خریدوفروش تسلیحات محاکمه نمی‌شود.

سال گذشته نیز یک زن ایرانی به نام شهرزاد میرقلی‌خان در دادگاهی در ایالت فلوریدای آمریکا به جرم مشارکت در طرح خرید دوربین‌های نظامی دید در شب به بیش از پنج سال حبس در زندان ایالتی محکوم شد.
XS
SM
MD
LG