لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

هشدار مقامات آمريکا به ايران درباره برنامه اتمی این کشور


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
سخنگوی کاخ سفيد اعلام کرد اگر جمهوری اسلامی ایران خواسته های شورای امنيت سازمان ملل متحد را اجرا نکند با پيامدهای احتمالی چنين رويکردی روبه رو خواهد شد و هيلاری کلينتون نيز می گويد جامعه بين المللی هم اکنون به سوی تشديد تحريم ها عليه تهران چرخش کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا ، گفته است، از آن جایی که ایران به پیشنهادها برای پایان دادن به تنش بر سر مساله هسته‌ای خود پاسخ مثبت نداده است، جامعه جهانی اکنون به سوی اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی و تشدید تحریم‌های این کشور چرخش کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «الجزیره انگلیسی» با اشاره به رویکرد دولت آمریکا برای گفت و گو با ایران اظهار داشت: «رهبران ایران دست به اقداماتی زده‌اند که چندان بیانگر آمادگی آنها برای دادن پاسخی مثبت به پیشنهاد باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به منظور گفت و گو با این کشور نیست».

خانم کلینتون تاکید کرد، هر چند جامعه جهانی همچنان آماده گفت و گو با ایران است، با این حال جهانیان قصد دارند، به منظور « واداشتن ایران به رفتار وارد مسیرهای دیگری مانند اعمال فشار بیشتر یا تشدید تحریم‌ها» شوند.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفيد نیز در این زمینه می گويد آمريکا همانند راهبران اتحاديه اروپا نگران برنامه هسته ای ايران است، ولی با اين حال آمريکا همچنان به حل ديپلماتيک مناقشه هسته ای ايران پايبند است.

رابرت گيبس تصريح کرده است: ولی اگر ايران خواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد و آژانس بين المللی درباره برنامه هسته ای خود را به طور کامل به اجرا در نياورد ، پيامدهايی در پی خواهد داشت و آمريکا با ديگر کشورهای (عضو گروه ۱+۵ ) از نزديک مذاکره خواهد کرد تا چنين پيآمدهای معتبر باشند.

دولت ایالات متحده آمریکا پیشتر نیز اعلام کرده بود، جمهوری اسلامی ایران تنها تا پایان سال جاری میلادی برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی خود و جلوگیری از تشدید تحریم‌ها فرصت دارد.

روز جمعه همچنین رهبران ۲۷ کشورعضو اتحادیه اروپا در پایان نشست خود در بروکسل با انتشار بیانیه ای با اشاره به خودداری ایران از همکاری با جامعه بین المللی برای حل مناقشه هسته‌ای این کشور، اعلام کردند، از تحر یم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد.

از سوی دیگر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، نیز روز جمعه با اشاره به احتمال اعمال «تحریم‌های تازه و عمده‌ای» علیه ایران گفته است:« چنانچه ایران رویکرد خود را تغییر ندهد و به آنچه که در اوایل اکتبر با آن موافقت کرده بود، عمل نکند، فکر می‌کنم شاهد اعمال تحریم‌های تازه و عمده جامعه جهانی علیه ایران خواهید بود».

تنش بر سر برنامه اتمی ایران پس از آن بالا گرفت، که رهبران جمهوری اسلامی با وجود موافقت اولیه با پیشنهادی در خصوص مبادله اروانیوم کمتر غنی شده ایران با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، از پذیرفتن آن خودداری کردند.

خانم هیلاری کلینتون با اشاره به مخالفت جمهوری اسلامی با این پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حمایت ایالات متحده نیز برخوردار بود و نیز با اشاره به اعلام مقام‌های ایرانی درخصوص برنامه‌ریزی برای «ساخت ده تا بیست مرکز دیگر غنی‌سازی اورانیوم» اظهار داشت: « اجازه دهید بگویم که رفتار ایران اعتمادساز نبوده است».

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است.

پاسخ به پیشنهاد اوباما


خانم کلینتون همچنین به پیشنهاد باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده در خصوص آمادگی کشورش برای گفت و گو با ایران اشاره کرد و افزود، رییس جمهور آمریکا این پیشنهاد را با وجود تمام مخالفت‌های اپوزیسیون مطرح کرده و تاکید کرده بود، چنانچه ایران به این پیشنهاد پاسخ مثبت بدهد، « می‌توانیم درباره همه چیز با هم گفت و گو کنیم».

رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه گفت و گوی خود با شبکه تلویزیونی «الجزیره انگلیسی» در تشریح دلایل به نتیجه نرسیدن رویکرد گفت و گوی مستقیم رییس جمهور آمریکا با ایران به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و رویدادهای پس از آن اشاره کرد و گفت: « (پیشنهاد گفت و گو با ایران در شرایطی مطرح شد) که پس از آن شاهد انتخابات ایران و سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات آرام مردم این کشور و بروز ناآرامی‌هایی در ایران بودیم که همچنان ادامه دارد».

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، نیز در بيانيه خود با اشاره به وقایع پس از انتخابات در ایران تصریح کرده است : آمريکا همچنان عميقا نگران وخيم شدن وضعيت حقوق بشر در ايران است
XS
SM
MD
LG