لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

سفر خالد مشعل به تهران همزمان با بیست و دومین سالگرد تأسیس حماس


دیدار خالد مشعل با محمود احمدی‌نژاد در بهار ۸۷
دیدار خالد مشعل با محمود احمدی‌نژاد در بهار ۸۷
همزمان با بیست ودومین سالروز برپایی سازمان حماس در سرزمین‌های فلسطینی، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران رفت و با مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی دیدارهایی انجام داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای مشعل در این دیدارها از «حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی از مقاومت فلسطین» تقدیر کرده و گفته است که «سهم ایران در مقاومت فلسطین بسیار بزرگ است».

خالد مشعل همچنین گفته است که مواضع مقتدرانه رهبر ایران و محمود احمدی‌نژاد در مسائل گوناگون بین‌المللی، الگویی برای همه ملت‌ها و دولت‌های جهان است.

خالد مشعل که شامگاه شنبه وارد تهران شد، یکشنبه با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران و دوشنبه با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

سفر خالد مشعل به تهران در حالی است که این مقام ارشد حماس در هفته‌های گذشته، در سوریه با سعید جلیل دبیر شورای عالی امنیت ملی و احمد وحیدی وزیر دفاع ایران دیدار کرده بود.

دلیل این امر که آقای مشعل تنها چند روز پس از دیدار با مقامات ارشد ایرانی در سوریه، به تهران سفر کرده، اعلام نشده است.

سعید جلیلی که روزهای دوم و سوم دسامبر در سفر رسمی به سوریه با خالد مشعل و نیز سران گروه‌های دیگر فلسطینی و لبنانی دیدارهای جداگانه انجام داد.

خبرگزاری آلمانی روز چهارم دسامبر خبر داده بود «یک مقام فلسطینی شرکت کننده در این مذاکرات گفته است که سعید جلیلی در این دیدار بر آمادگی ایران برای مقابله با هر جنگ احتمالی در منطقه، و نیز ادامه حمایت ایران از گروه‌های فلسطینی و لبنانی تأکید کرده است».

یک هفته پس از آن نیز، احمد وحیدی وزیر دفاع ایران در سفر رسمی به سوریه، با خالد مشعل و رهبران گروه‌های فلسطینی مخالف صلح با اسرائیل دیدار کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره حامی معنوی حماس و جهاد اسلامی فلسطین و گروه‌های مسلح فلسطینی و لبنانی بوده، و در مظان اتهام حمایت مسلحانه از آنهاست. ایران سالیانه به حماس کمک مالی می‌کند و از جمله در سال ۲۰۰۷، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرد که کمک‌های مالی به حماس به ۲۵۰ میلیون دلار افزایش می‌یابد.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز در روزهای اخیر گفته است که «حمایت ما از حماس و حزب‌الله امری پنهان نیست و اتهامات غرب، ما را از ادامه این راه باز نمی‌دارد».

حماس دسامبر ۱۹۸۷ با هدف کمک اجتماعی و تقویت نهادهای خیریه پا گرفت، اما از آغاز کار خود بر حفظ سلاح و «مقاومت مسلحانه» تاکید کرده است.

حماس چند هفته پس از آغاز «انتفاضه نخست» توسط شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی و محمد طه شکل گرفت، که هر سه در سال‌های بعد، در عملیات کماندویی اسرائیل با هدف انتقام عملیات انتحاری پی در پی علیه اسرائیلی‌ها، کشته شدند.

اسمعیل ابو شنب، سعید الصیام، نزار غیان و صلاح شهاده از دیگر رهبران مهم حماس بودند که همگی توسط اسرائیل کشته شده‌اند.

جنبش حماس در بیانیه‌ای در بیست و دومین سال پایه‌گذاری خود تأکید کرده است که «به قدس و سراسر ارض فلسطین وفادار است، و تا بیرون راندن اشغالگران از همه اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ (سال استقلال اسرائیل) تأکید دارد».

حماس در این بیانیه همچنین از کشورهای غربی خواسته است تا از حمایت از صهیونیست‌ها دست بکشند و طرح صلح عربی و هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها مردود دانسته و همچنین تأکید کرده است که تا آشتی ملی فلسطینی محقق نشود، انتخاباتی در کار نخواهد بود».

این درحالی است که حماس در اوج تلاش‌های میانجی‌گران مصری و آلمانی برای انجام یک معامله بزرگ با اسرائیل قرار دارد، که براساس آن، اسرائیل ممکن است تا هزار زندانی امنیتی فلسطینی را آزاد کند تا گیلعاد شالیط سرباز خود را که از سه سال و نیم پیش در اسارت حماس است، تحویل گیرد.
XS
SM
MD
LG