لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

انتقاد آيت الله منتظری از استفاده ابزاری حکومت از «پاره کردن عکس آيت الله خمينی»


آيت الله حسينعلی منتظری با اشاره به اين که حکومت در صدد است تا از جريان «پاره کردن عکس آيت الله خمينی» استفاده ابزاری کند، گفته است: «مرحوم آيت الله خمينی واقعا به اين کشور خدمت کردند، انقلاب کار ايشان‏ ‏بود و ايشان رهبر انقلاب بودند؛ البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند».

در جريان تجمع اعتراضی دانشجويان به مناسبت ۱۶ آذر، شبکه های تلويزيون دولت ايران با پخش تصاويری، دانشجويان مخالف را به پاره کردن عکس آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی ، متهم کردند.

اين اقدام تلويزيون با حمايت هواداران دولت و رهبر جمهوری اسلامی روبه رو شد و آنها در اعتراض به پاره شدن عکس رهبر پيشين ايران در برخی از شهرها دست به راهپيمايی زدند.

رهبران مخالف دولت و معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهوری با «مشکوک» خواندن اين تصاوير، صدا و سيما را به تنش آفرينی و زمينه سازی برای سرکوب معترضان متهم کردند..

در همين حال، آيت الله منتظری، از مراجع شيعه در قم، درپايان درس نهج البلاغه در واکنش به اين رويداد گفته است :« اين که اين همه سر و صدا کنيد و مردم را به راهپيمايی وادار کنيد، اينها‏ ‏کارهای موقت است و پيداست که از اسم ايشان می‎خواهيد استفاده ابزاری‏ ‏کنيد. وگرنه اگر شما دلسوز ايشان بوديد اصلا نبايد عکس العمل نشان‏ ‏می‎داديد، اين کار اشتباه است».

آيت الله منتظری اضافه کرده است:«‏مرحوم آيت الله خمينی واقعا به اين کشور خدمت کردند، انقلاب کار ايشان‏ ‏بود و ايشان رهبر انقلاب بودند؛ البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند؛ و‏ ‏نوع مردم قدردان ايشان هستند؛ ولو اين که مردم با من و امثال شما مخالف‏ ‏باشند ولی مرحوم امام را مردم قبول دارند».

آيت الله منتظری از رسانه ای کردن «پاره کردن عکس آيت الله خمينی» انتقاد کرده و گفته است :« با اين کار داريد آبروی ايشان را می‎بريد و‏ ‏می‎فهمانيد که ملت ايران اين گونه اند که عکس امام خمينی را هم پاره‏ ‏می‎کنند. اصلا نبايد سر و صدای آن را بلند می‎کرديد».

‏ آيت الله منتظری تصريح کرده است که آيت الله خمينی «مرد بزرگی» بود ولی «معصوم» نبوده است و وی هرگز نيز «ادعای عصمت» نکرده بود.

آيت الله منتظری در بخش ديگری از با انتقاد از وضعيت آزادی های فردی و اجتماعی در کشور گفته است که مردم بايد آزاد باشند که حرفشان را بزنند.

وی افزوده است:« از اول انقلاب مرحوم امام‏ ‏می‎گفتند و ما هم به تبع ايشان می‎گفتيم : استقلال، آزادی ، جمهوری‏ ‏اسلامی . آزادی يعنی مردم آزاد باشند، نه اين که دولت آزاد باشد هر کاری‏ ‏دلش خواست انجام دهد اما مردم نتوانند حرفشان را بزنند».

انتقاد از وضعيت بازداشت شدگان اخير

آيت الله منتظری در بخش ديگری از اظهارات خود بارديگر از رويکرد دولت ايران در قبال بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری انتقاد کرده است.

اين مرجع تقليد شيعيان در قم گفته است:« آمده ايد انسانهای متدين و‏ ‏کسانی که در انقلاب بودند و قلمشان و سخنشان در راه انقلاب بود زندان‏ ‏کرده ايد بعد می‎گوييد بايد تعهد بدهيد، مصاحبه کنيد. ما روايات زيادی‏ ‏داريم که اين مصاحبه ها ارزش ندارد».

به دنبال حوادث پس از انتخابات برخی از چهرهای بازداشت شده اصلاح طلب در جريان محاکمه هايی که در همين زمينه برگزار شد، اتهامات را عليه خود و ديگرا ن مطرح کردند.

به گفته مقامات قضايی ايران در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری دست کم چهار هزار نفر بازدشت شدند.
XS
SM
MD
LG