لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

وزير اطلاعات رهبران مخالفان را به برگزاری نشست در «انگلیس» متهم کرد


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران
حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران
وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران در تازه ترين اظهار نظر خود درباره آنچه که «اهانت» به عکس آيت الله خمينی خوانده، گفته است: در نشست «سران فتنه در انگليس» مباحثی رد و بدل شد و اين موضوع شکل گرفت.

حيدر مصلحی که روز چهارشنبه در همايش دادستان‌های سراسر کشور در تهران صحبت می کرد، اظهار عقیده کرده که «جريان فتنه از پتانسيل آقازاده‌‌ها برای ضربه‌زدن به نظام در راستای اين فتنه و ساير فتنه‌ها استفاده می‌کند.»

مقامات جمهوری اسلامی طی ماه های اخير از اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری به عنوان «فتنه» ياد می کنند. ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات، که خواستار ابطال نتيجه اين انتخابات شده اند در لبه حملات طرفداران دولت قرار دارند.

این در حالی است که به رغم گذشت شش ماه از انتخابات رياست جمهوری ايران، پيامدهای اين رويداد همچنان ادامه دارد.

وزير اطلاعات جمهوری اسلامی معتقد است که بحران پس از انتخابات در ايران به مثابه بخشی از «جنگ نرم» عليه نظام جمهوری اسلامی است که به گفته وی با «جنگ هشت ساله، فتنه بنی‌صدر، قيام مسلحانه منافقين، فتنه منتظری، اقدامات گروه‌های تجزيه‌طلب و ساير فتنه‌ها» قابل مقايسه نيست.

اين در حالی است که حيدر مصلحی در بخش ديگری از اظهارات خود تاکيد کرده است: «نظر سنجی‌ های داخلی و خارجی موثق همان چيزی را نشان می‌دهد که ۲۲ خرداد اتفاق افتاد و ۸۰ درصد اين نظرسنجی نشان داده که در کشور بحرانی وجود ندارد.»

پس از آنکه خبر اظهارات وزير اطلاعات روی خروجی های خبرگزاری فارس و ايرنا قرار گرفت، بخش هايی از اين سخنان حذف شد. اين در حالی است ديگر رسانه ها نسخه اوليه اين دو خبرگزاری را منتشر کرده اند.

« نشست در انگليس»

وزير اطلاعات ايران در بخش ديگری از اظهارات خود رهبران معترضان به نتيجه انتخابات را متهم کرده است که از مدت های قبل از انتخابات به بريتانيا سفر می کرده اند.

حيدر مصلحی گفته است: «مدتها قبل از انتخابات سران فتنه در تيمی رفت‌و آمدهای زيادی به انگليس داشتند مانند اينکه بازارچه شده است و در اين اهانتی که به عکس امام (ره) شد و حرکتی که در مشهد صورت گرفت يک هفته قبل از اين موضوع يک نشستی در انگليس برگزار شد و افراد اين تيم در آن نشست حضور داشتند و مباحثی را رد و بدل کردند که اين موضوع شکل گرفت.»

وزیر اطلاعات مشخص نکرده است که منظور وی از حرکت مشهد چیست، اما تازه ترین رویداد مرتبط با مشهد، سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در جمع دانشجویان بوده است.

وزيراطلاعات در حالی معترضان را متهم کرده است که برای پاره کردن عکس آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، در خارج از ايران برنامه ريزی کرده اند، که معترضان نيز دولت و نهادهای امنيتی و صدا و سيما را متهم می کنند که در راستای اجرای سناريويی عليه آنها اقدام به اين کار کرده اند.

مهدی کروبی ساعتی پس از پخش اين تصاوير، نامه اعتراض آميزی به عزت الله ضرغامی، رییس رادیو و تلویزیون دولتی ایران نوشت و اين اقدام صدا و سيما را «تفرقه پراکنی و توهين مسلم و مبرز به بنيانگذار انقلاب اسلامی» توصيف کرد و گفت: «برای اولين بار تصاويری از تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد که حاکی از پاره شدن پوسترهای امام خمينی رهبر انقلاب اسلامی ايران بود» و «در کنار اين تصاوير، متاسفانه تصاوير مونتاژ شده ای از دانشجويان معترض نشان داده شد که اين گونه استنباط می شد عکس های بنيانگذار انقلاب توسط اين دانشجويان پاره و مورد تعرض قرار گرفته است.»

کروبی پخش اين تصاوير را «عامدانه» توصيف و تاکيد کرد: «برخی عامدانه به دنبال بد نام کردن اعتراضات واقعی و حقيقی مردم که پس از انتخابات رياست جمهوری آغاز شده است، می باشند و درصدد هستند راه را برای جريانات افراطی که جز به قانون شکنی و سرکوب مردم نمی انديشند، باز کنند.»

کروبی همچنين گفت، مجموعه ای در صدا و سيما شکل گرفته که «بر اين اعتقاد است با هزينه کردن نام و اعتبار امام ، سرکوب مردم را توجيه نمايد.»
XS
SM
MD
LG