لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

میرحسین موسوی: سرکوب اعتراض‌ها به ساختارشکنی منجر می‌شود


میرحسین موسوی
میرحسین موسوی
میرحسین موسوی، از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران با تأکید بر ادامه «اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و قانونی»، خواستار برچیده شدن فضای امنیتی در کشور شد و از حضور عده‌ای «چماق به دست» در دانشگاه‌ها در روز دانشجو به شدت انتقاد کرد.

به نوشته سایت‌های اینترنتی حامیان جنبش سبز در ایران، میرحسین موسوی که روز دوشنبه در دیدار با شماری از نمایندگان احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب استان فارس سخن می‌گفت، با بیان اینکه پس از انتخابات مردم تنها به دنبال رأی خود بودند، از سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات توسط حکومت به عنوان دلیل «افزایش مطالبات مردم» نام برد.

وی افزود: «مردم حق دارند سؤال کنند و این حق باید برآورده گردد، نه این که با قوه قهریه با آن برخورد شود. امروز اگر مطالبات آنها افزایش یافته است، به دلیل برخورد نامناسب با آن سؤال است. اگر صدا و سیمای خوبی داشتیم، اگر به سؤال‌های مردم پاسخ داده می‌شد و با آنان به طور خشن برخورد نمی‌شد، امروز شاهد برخی حرکات ساختارشکنانه نبودیم».

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همچنین با تأکید بر لزوم «برچیده شدن فضای امنیتی» اظهار داشت:« در فضای امنیتی حرکت‌ها زیرزمینی می‌شود، رادیکالیزم رشد می‌کند و امکان رشد و پیشرفت سلب می‌شود».

میرحسین موسوی در عین حال بر ادامه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز تأکید کرده و افزود: «از این پس نیز همه اعتراضات و مطالبات باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و قانونی پیگیری شود و نباید کسی از ما بهانه به دست مخالفان مردم بدهیم».

وی از حامیان جنبش سبز خواست، خود را برای پیمودن «مسیری طولانی» آماده کنند، چرا که به گفته آقای موسوی «شرط پیمودن راه سبز حوصله و تحمل است. ما باید تلاش برای پیش رفتن در این راه را جزو برنامه زندگی خود قرار دهیم و همین فعالیت شبکه‌ای و ارتباط‌هایی را که داریم ادامه دهیم».

آخرین نخست وزیر ایران در عین حال خاطرنشان ساخت: «سبز بودن و سبز شدن مختص هیچ کس و هیچ گروهی نیست و رنگ سبز ریشه در تاریخ و ملیت و فرهنگ ما دارد. هر کسی به هر اندازه که به آرمان‌های ملت پایبند باشد و به عقلانیت و عدالت بها دهد، حتی اگر از مخالفان ما باشد، سبز است».

میرحسین موسوی همچنین حکمرانان جمهوری اسلامی را به عمل بر اساس برداشت نادرستی از اسلام و قانون اساسی متهم کرد که به موجب آن «برخی خودی و دیگران را غیرخودی» تلقی کرده و واژه «ملت» را تنها برای «خودی‌ها» به کار می‌برند.

وی همچنین افزود: «نمی شود با تفسیرهای من درآوردی، بخش‌هایی از این قانون اساسی را که مربوط به پذیرش تنوع و تکثر مردم است کنار بگذاریم. پیام راه سبز به مردم این است که شما با هم دوست هستید و می‌توانید در کنار هم به رغم تنوع و تکثرتان زندگی کنید».

آقای موسوی با هشدار نسبت به «بهانه دادن به مخالفان جنبش سبز برای سرکوب بیشتر» به ماجرای نشان دادن تصویری پاره شده از بنیانگذار جمهوری اسلامی در تلویزیون ایران اشاره کرد و گفت: «اگر امروز می‌بینیم صدا و سیمای ما تصویر عکسی پاره شده از حضرت امام پخش می‌کند و در آن سو، تلویزیون صدای آمریکا تصویری نشان می‌دهد که فردی در جایی نامعلوم، با فندک عکس امام را آتش می‌زند، این مسئله نشان دهنده این واقعیت تلخ است که عده‌ای در داخل و خارج برای شکستن ساختارهای اولیه انقلاب و گذشتن از آن همسو شده‌اند».

در روزهای اخیر بسیاری از حامیان دولت و از جمله رهبر جمهوری اسلامی پاره کردن تصویر آیت‌الله خمینی را به حامیان جنبش سبز و نامزدهای معترض به نتایج انتخابات نسبت داده و به شدت به آنها تاخته‌اند.

آقای میرحسین موسوی پیشتر نشان دادن این تصویر از سیمای جمهوری اسلامی را اقدامی مشکوک دانسته و به شدت از آن انتقاد کرده بود.

«دانشجو گاز اشک‌آور ندارد»


آقای موسوی همچنین در باره رویدادهای روز دانشجو و سرکوب شدید تظاهرات دانشجویان توسط نیروهای امنیتی و بسیج اظهار داشت: «نیروهای غیر‌دانشگاهی را با چوب و چماق وارد دانشگاه می‌کنند و در رسانه خودشان آنها را دانشجو می‌نامند و بعد می‌گویند دانشجویان به هم گاز اشکاور پرتاب کردند. معنای این کار جز فریب مردم چیزی نیست. گاز اشک‌آور در دست دانشجو چه می‌کند؟ دانشجویان ما حتی کارد میوه هم در جیب خود نمی‌گذارند تا مبادا کسی متهمشان کند. حداقل صداقت داشته باشند و بگویند برای مهار و کنترل اعتراضات از بیرون نیرو وارد کردیم. این صداقت را مردم بیشتر می‌پسندند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود یک بار دیگر از بازداشت شمار زیادی از فعالان و حامیان جنبش سبز پس از انتخابات انتقاد کرده و با یادآوری خدمات برخی از این افراد از جمله بهزاد نبوی به جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته اظهار داشت:« خیلی از این عزیزان را روز بیست و سوم (خرداد) گرفته‌اند که هنوز هیچ اعتراضی در کشور به وجود نیامده بود. هرچند بر آن اعتراضات هم هرگز نمی توان نام آشوب نهاد. آنچه اتفاق افتاد راهپیمایی عظیمی در سکوت بود که برخی نام آن را اغتشاش گذاشته‌اند».

آقای موسوی همچنین در باره محاکمه دسته‌جمعی بازداشت‌شدگان گفت: «در دادگاه‌هایی که پس از انتخابات برگزار شد، دیدیم که بیش از صد نفر را با تنوع و گونه‌های مختلف فکری و سیاسی کنار هم چیده‌اند تا به خیال خود القا کنند که همه اینان هم سرنوشت و هم سو هستند. آنها را که برای انقلاب زحمت کشیده‌اند و برای آن شهید داده‌اند، نشاندند کنار کسانی که اتهامشان سلطنت‌طلبی است و حتی ماه‌ها پیش از انتخابات دستگیر شده بودند».

آقای میرحسین موسوی در پایان سخنان خود به تمجید از حمایت‌های آیت‌الله سید علی‌محمد دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، از جنبش سبز پرداخته و از دیگر مراجع تقلید نیز خواست: « آنچه را حق تشخیص می‌دهند، با مردم در میان بگذارند».
XS
SM
MD
LG