لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

قلم زرین آزادی به احمد زیدآبادی رسید


احمد زیدآبادی
احمد زیدآبادی
انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر احمد زیدآبادی، دبیرکل دفتر ادوار تحکیم و روزنامه‌نگار زندانی ایرانی، را برنده جایزه «قلم زرین آزادی» برای سال ۲۰۱۰ اعلام کرد.

هیات مدیره انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «همه روزنامه‌نگاران از خطرهای به چالش گرفتن رژیم خودکامه رئیس جمهور محمود احمدی‌نژاد و اعمال علی خامنه‌ای، رهبر ایران، آگاهی دارند.»

این بیانیه می‌افزاید: «آقای زیدآبادی به کرات خود را به خطر انداخته و آشکارا از اصلاح و حاکمیت قانون در ایران حمایت کرده است. او پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در خردادماه به شش سال زندان، ‌پنج سال تبعید در شهر گناباد و محرومیت ابدی از نوشتن محکوم شد.»

هیات مدیره انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر در ادامه بیانیه خود آورده است: «آقای زیدآبادی با وجود شرایط هولناک حبس تسلیم نشد و شجاعت وی بسیار برای ما تحسین‌برانگیز بود. ما امیدواریم که حکم آقای زیدآبادی لغو شود.»

احمد زیدآبادی دومین روزنامه‌نگار ایرانی است که جایزه «قلم زرین آزادی» را دریافت می‌کند؛ پیش از وی، اکبر گنجی در سال ۲۰۰۶ این جایزه را نصیب خود کرده بود.

در بیانیه انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر آمده است که احمد زیدآبادی که در سال ۲۰۰۰، سال ۱۳۷۹، نیز زندانی شده بود یکی از ده‌ها روزنامه‌نگاری است که پس از انتخابات خردادماه در ایران «به صورت سیستماتیک» احضار و دستگیر شده‌اند.

این انجمن همچنین یادآور شده است که احمد زیدآبادی پس از انتخابات به همراه بیش از ۴۰ روزنامه‌نگار و ۱۰۰ چهره سرشناس اصلا‌ح‌طلب به اتهام طرح‌ریزی «انقلاب نرم» علیه نظام دین‌سالارانه ایران به محاکمه کشیده شد.

انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر اعلام کرده است که هم‌اکنون نزدیک به ۲۶ روزنامه‌نگار دیگر در ایران در بازداشت به سر می‌برند که برای برخی از آنها حکم‌های از ۵ تا ۹ سال صادر شده است.

پیش از این افروز مغزی، وکیل احمد زیدآبادی، در مصاحبه با رادیوفردا ضمن ابراز شگفتی از حکم موکلش گفته بود علاوه بر مجازات شش سال حبس «آقای زيدآبادی را مادام‌العمر از هر گونه فعاليت سياسی، شرکت در احزاب، هواداری، مصاحبه، سخنرانی و تحليل حوادث به صورت کتبی يا شفاهی محروم کرده‌اند. همچنين ايشان را به مدت پنج سال به شهرستان گناباد تبعيد کرده‌اند».
XS
SM
MD
LG