لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

پیام تسلیت رهبر ایران به خانواده آیت‌الله منتظری؛ هم‌دردی یا توجیه؟


آيت‌الله حسينعلی منتظری، از مراجع تقليد شيعه در قم و از مهم‌ترین روحانیون منتقد حکومت، شنبه شب، در سن ۸۷ سالگی، درگذشت.
در گذشت آیت‌الله منتظری سریعا به یکی از مهم‌ترین رخدادهای روز ایران تبدیل شد.

درگذشت این فقیه منتقد صدها هزار تظاهرکننده سوگوار را به خیابان‌ها کشاند. هزاران نفر از مردم نیز در خیابان‌های اطراف حرم فاطمه معصومه، محل خاکسپاری، دست به راهپیمایی زدند و درگیری‌هایی هم بین تظاهرکنندگان و نیروهای دولتی گزارش شده است.

روز شنبه و پس از اعلام خبر درگذشت آیت‌الله منتظری، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیام تسلیت فرستاد. در این پیام رهبر ایران از آيت الله منتظری به عنوان «فقيهى متبحر و استادى برجسته» ياد كرده ولى در عين حال گفته است: «در اواخر دوران حيات مبارک امام راحل امتحانى دشوار و خطير، پيش آمد كه از خداوند متعال مى‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خويش بپوشاند و ابتلائات دنيوى را كفاره آن قرار دهد.»

[بیشتر بخوانید:
واکنش رهبران معترضان و مقام های ایران به درگذشت آیت الله منتظری]

اشاره آيت‌الله خامنه‌اى به بركنارى آيت‌الله حسينعلى منتظرى از سوى رهبر پيشين ايران از قائم مقام رهبرى است كه به دنبال انتقادهاى آقاى منتظرى از اعدام دسته جمعى مخالفان در زندان‌هاى جمهورى اسلامى در تابستان سال ۱۳۶۷ رخ داد.

فاطمه حقیقت جو نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی به رادیو فردا می‌گوید: لازم می‌دانم بنده هم به سهم خودم خدمت همه مردم، شیعیان و خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض کنم.

در خصوص تسلیت آقای خامنه‌ای ، فکر می‌کنم با توجه به جایگاه آیت‌الله منتظری در تشکیل نظام جمهوری اسلامی به دلیل جایگاه فقاهتشان، آقای خامنه‌ای خود را ملزم می‌دانستند که به خانواده آیت‌الله منتظری تسلیت بگویند.

اما در واقع نکته‌ای را در خصوص دوران اواخر عمر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در این تسلیت ذکر کردند و درخواست ابتلائات دنیوی را برایشان کردند.

باید با عرض تاسف بگویم پس از انتقاداتی که آیت‌الله منتظری پانزده سال پیش به آقای خامنه‌ای داشتند و از تشبیه دلسوزی مادر و دایه بر فرزند –که منظورشان همان نظام جمهوری اسلامی ایران بود- استفاده کردند، ما یکسره دیدیم که نیروهای وزات اطلاعات به دستور شخص رهبری به حسینیه ایشان هجوم می‌بردند، حسینیه ایشان را تخریب کردند و ایشان را برای سال‌های طولانی -فکر می‌کنم چیزی بیشتر یا کمتر از یک دهه- در حصر خانگی نگه داشتند و کسی به جز اعضا خانواده، اجازه دیدار با حضرت آیت الله منتظری را نداشت.

طبیعتا این شرایط دشواری بود و به این دلیل که آقای خامنه‌ای خودشان این شرایط نامناسب را در سال‌های آخر زندگی آیت‌الله منتظری ایجاد کرده بودند، شاید می‌خواهند توجیه کنند آن عملکرد غلطی که راجع به ایشان داشتند.

ایشان (آقای خامنه‌ای) تحمل هیچ منتقدی را ندارند، حال این منتقد چه آیت‌الله منتظری باشد و چه چهار تا جوانی که در دانشگاه عکسشان را پاره می‌کنند.

آیا به اعتقاد شما درگذشت آیت الله منتظری باعث نمی‌شود که موازنه قدرت در نظام جمهوری اسلامی به نفع آقای خامنه‌ای و جناح هوادار دولت به هم بخورد؟

نه . من فکر می‌کنم در واقع مرگ آیت‌الله منتظری زمینه‌ای را فراهم می‌کند که جنبش سبز بیشتر شعله ور شود و همین شرایط و توان مردم است که باعث می‌شود تعادل قوا به هم بخورد و وزنه مردم سنگین‌تر شود. وقتی وزنه مردم سنگین‌تر شود خود به خود یک زمینه و بستر اساسی‌تر و مهم‌تر ایجاد می‌شود.

پیش بینی شما این است که در روزهای آینده با توجه به اینکه مراسم به خاک سپاری و تشییع جنازه ایشان هم در راه است، روزهای پر تلاطمی باشد؟

بله. به اعتقاد من این طور است.
XS
SM
MD
LG