لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

الشرق الاوسط: دختر بن لادن به سفارت عربستان در تهران پناهنده شده است


بر اساس گزارش منابع خبرى، اسامه بن لادن از چندين همسر خود ۱۹ فرزند دارد. وى پس از اينكه در اواخر دهه ۱۹۹۰ از سودان اخراج شد، حداقل يكى از همسران خود را با چند تن از فرزندانش به افغانستان برد.
بر اساس گزارش منابع خبرى، اسامه بن لادن از چندين همسر خود ۱۹ فرزند دارد. وى پس از اينكه در اواخر دهه ۱۹۹۰ از سودان اخراج شد، حداقل يكى از همسران خود را با چند تن از فرزندانش به افغانستان برد.
يك روزنامه نزديك به دولت عربستان سعودى روز چهارشنبه خبر داد كه يكى از دختران اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده، پس از گريختن از حبس خانگى در ايران به سفارت عربستان در تهران پناهنده شده است.

روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط، چاپ لندن، در گزارش خود گفته است: دختر اسامه بن لادن همراه با پنج برادر خود به مدت هشت سال در ايران در حبس خانگى به سر مى برده است.

براى سال ها اين گمان مطرح بوده است كه فرزندان اسامه بن لادن از زمان فرار رهبر گروه القاعده از افغانستان در جريان حمله آمريكا به اين كشور طى سال ۲۰۰۱، در ايران به سر مى برند.

سازمان هاى جاسوسى غربى در اين زمينه به طور ویژه به نام دو تن از پسران بن لادن به نام هاى سعد و حمزه اشاره مى كنند كه به گفته آنها، نقش مهمى در گروه القاعده دارند.

مقام هاى آمريكا در سال جارى گفته بودند كه سعد بن لادن ممكن است در جريان يكى از حملات هوايى اين كشور در پاكستان كشته شده باشد. اين گمان مطرح شده بود كه به دنبال آزادى وى توسط ايران، سعد به پاكستان رفته است، با اين حال منبع مستقلى اين خبر را تاييد نكرده بود.

الشرق الاوسط در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از عمر بن لادن، پسر ديگر رهبر االقاعده كه در خارج زندگى مى كند، خبر داده است، «ايمان» در تماس تلفنى خود از سفارت عربستان در تهران به خانواده اش گفته است که سعد ۲۹ ساله و چهار برادر ديگر او همچنان در بازداشت ايران به سر مى برند.

خبرگزارى آسوشيتدپرس می گوید كه نتواسته است با عمر بن لادن در باره اين خبر تماس بگیرد. مقام هاى ايرانى و عربستانى نيز هنوز به اين خبر واكنش نشان نداده اند.

روزنامه الاشرق الاوسط مى گويد: ايمان، دختر ۱۷ ساله بن لادن، از دست ماموران فرار كرده و نزديك به يك ماه پيش به سفارت عربستان در تهران پناهنده شده است.

به نوشته اين روزنامه، فواد القصاص، كاردار سفارت عربستان تاييد كرده كه ايمان از ۲۵ روز گذشته در سفارت به سر مى برد و رايزنى با مقام هاى ايرانى براى خارج كردن وى از كشور در جريان است.

عبدالله، پسر ديگر بن لادن، نیز در گفت و گویی با شبكه عرب زبان «الجزيره» كه در هفته جارى پخش شد گفته است: ايمان پس از اينكه در جريان خريد از يك فروشگاه در تهران از دست ماموران ايرانى فرار كرد به وى زنگ زد.

بر اساس گزارش منابع خبرى، اسامه بن لادن از چندين همسر خود ۱۹ فرزند دارد. وى پس از اينكه در اواخر دهه ۱۹۹۰ از سودان اخراج شد، حداقل يكى از همسران خود را با چند تن از فرزندانش به افغانستان برد.

گفته مى شود كه همسر و فرزندان بن لادن پس از گريختن از جنگ آمريكا عليه افغانستان به ايران رفته اند.

عمر بن لادن به روزنامه الاشرق الاوسط گفته است: خانواده او تا زمانى كه ايمان از دست ماموران فرار نكرده بود هيچ خبرى از سرنوشت خواهر و برادران ناتنى خود نداشتند.

عمر كه با يك زن بريتانيايى ازدواج كرده است و در مصر زندگى مى كند افزوده است: «ما تا چهار هفته پيش نمى دانستم كه آنها كجا هستند.»

وى اظهار داشت كه هشت فرزند ديگر بن لادن هم اكنون در عربستان و سوريه زندگى مى كنند.

عمر بن لادن مى گويد كه در هفته هاى اخير تلفنى با برادر ۲۵ ساله خود، عثمان، كه از جمله شش برادر ناتنى بازداشت شده در ايران است صحبت كرده است.

«عثمان به وى گفته است كه مسئولان ايرانى آنها را پس از اينكه در سال ۲۰۰۱ از مرز افغانستان عبور كردند بازداشت كردند و در اين سال ها در يك مجتمع مسكونى تحت حصر خانگى بوده اند.»

عمر افزوده است: فرزندان اسامه بن لادن كه در ايران بازداشت هستند عبارتند از سعد، حمزه، عثمان، بكر و دختران وى، ايمان و فاطمه.

خانواده بن لادن در عربستان يكى از ثروتمندترين خانواده هاى اين كشور هستند و زمانى كه دولت عربستان شهروندى اسامه را به دليل فعاليت هاى نظامى او لغو كرد، وى را طرد كردند.

محمد بن لادن، پدر اسامه، كه در سال ۱۹۶۷ فوت كرده است، بيش از ۵۰ فرزند از خود بر جاى گذاشته و يك شركت عظيم ساختمانى با نام «گروه بن لادن» پايه گذارى كرده بود.

اين شركت بسيارى از پروژه هاى ساختمانى در عربستان را انجام داده است.
XS
SM
MD
LG