لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

تلاش برای انفجار یک هواپیما در مسیر آمستردام- میشیگان ناکام ماند


چند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی دلتا در فرودگاه اسخیپول آمستردام
چند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی دلتا در فرودگاه اسخیپول آمستردام
مسافران پرواز آمستردام-میشیگان روز جمعه، همزمان با جشن‌های کریسمس، اقدام یک مرد نیجریایی را که تلاش داشت هواپیما را منفجر کند، خنثی کردند.

مسافران پرواز ۲۵۳، هواپیمایی دلتا نورث وست، در آستانه فرود هواپیما در فرودگاه دیترویت میشیگان، با شنیدن یک صدای غیرمتعارف و استشمام بو، اقدام این مرد نیجریایی را که خود را عضو القاعده معرفی کرده است، خنثی کردند.

این هواپیما که از آمستردام بلند شده بود دارای ۲۸۷ مسافر و ۱۱ خدمه بود؛ به گفته شاهدان و مقامات این اتفاق ۲۰ دقیقه پیش از فرود به وقوع پیوسته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مسافر این پرواز گزارش می‌دهد پس از شنیده شدن صدا و پخش دود در فضا، یک مسافر خود را به سمت این مرد نیجریایی رساند و او را از اقدام خود بازداشت؛ مسافران سپس این مسافر نیجریایی را در حالی شلوارش پاره و پاهایش سوخته بود به جلوی هواپیما آوردند.

به گفته مسئولان سوختگی این فرد نشان می‌دهد که مواد منفجره در پاهای وی جاسازی شده بود.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی گفته است که مواد منفجره‌ای که به وسیله‌ این مرد حمل می‌شده، مخلوط پودر و مایع بوده است و هنگامی که وی می‌خواسته آن را منفجر کند، درست عمل نکرده است.

یکی از مسافران این هواپیما به نام پیتر اسمیت می‌گوید صدایی مانند یک «فشفشه» شنیده است.

یک مسافر دیگر گفته است که پس از آنکه متوجه نور و دود شده، مسافر پشت وی خود را به شخص مظنون رسانده تا از اقدام او جلوگیری کند.

به گفته مقامات، شخصی که قصد داشته پرواز آمستردام- میشیگان را منفجر کند عمر فاروق عبدالمطلب، نام دارد و خود را عضو القاعده معرفی کرده است؛ با این حال همین مقامات گفته‌اند که بسیاری از افراد به صورت فردی اقدام به عمل تروریستی می‌کنند و تنها از گروه‌های تروریستی الهام می‌گیرند و تحقیقات بیشتری برای ارتباط سازمانی این عمل تروریستی لازم است.

یک مقام امنیتی دیگر که خواسته نامش فاش نشود گفته است که نام عمر فاروق عبدالمطلب در پایگاه اطلاعاتی سازمان‌های امنیتی وجود داشته است، اما میزان خطر به اندازه‌ای ارزیابی نشده بود که نام وی به فرودگاه‌ها داده شود.

هواپیمایی که این حادثه درآن رخ داد، از نیجریه بلند شد، و در مسیر خود به میشیگان در آمستردام توقف داشت.
XS
SM
MD
LG