لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۹

دست‌کم «چهار کشته» در «خونین‌ترین مواجهه» مردم و نیروهای امنیتی ایران




در حالی که خبرهای رسیده از ایران حاکی از کشته شدن دست‌کم چهار نفر در مواجهه مردم معترض ایران با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روز عاشوراست، خبرگزاری رویترز از قول وب‌سایت جرس خبر می‌دهد که اعتراضات مردم قرار است در چند میدان شهر تهران ادامه پیدا کند.

رویترز از قول جرس می‌گوید مردم معترض قرار است «در میدان‌های ونک، انقلاب، محسنی، و تجریش و همین طور چند پارک تهران» بار دیگر دست به اعتراض بزنند.

در همین حال خبرها حاکی از آن است که دیگر شهرهای ایران نیز امروز عاشورا به صحنه درگیری مردم با نیروهای دولت ایران تبدیل شده‌اند. شاهدان عینی در گفت‌وگو با رادیوفردا از درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی در شهرهای قم، مشهد،‌ نجف‌آباد و اصفهان خبر داده‌اند.

در ادامه اعتراضات مردم در تهران و درگیری‌ها بین مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد و نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی جمهوری اسلامی، خبرها حاکی از کشته شدن چهار تن از معترضان در تهران، در حوالی چهارراه ولی‌عصر، است. این در حالی است که خبرگزاری فارس از قول یک «منبع انتظامی» که نامش را مشخص نکرده است می‌گوید کسی در ناآرامی‌های عاشورا کشته نشده است.

پس از آن که وب‌سایت خبری جنبش راه سبز،‌ جرس، از کشته شدن سه نفر در این اعتراضات خبر داد، اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از این وب‌سایت می‌گوید یک نفر دیگر نیز به جمع این کشته شدگان افزوده شده است. جرس همچنین از زخمی شدن دو نفر در این درگیری‌ها خبر می‌دهد.

این در حالی است که تنها ساعاتی از آغاز عزاداری روز عاشورا و اعتراضات مردم به دولت جمهوری اسلامی می‌گذرد. این برخورد خشونت‌بار را می‌توان نشانه عزم نیروهای دولتی برای عقب راندن مردم معترض دانست. خبرگزاری‌های خارجی درگیری‌های امروز، عاشورای سال ۱۳۸۸، را خونین‌ترین مواجهه بین مردم و نیروهای امنیتی ایران از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خوانده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول شاهدان عینی در تهران می‌گوید یکی از کشته‌شدگان مرد سالمندی بوده که گلوله به پیشانی او اصابت کرده است.

جرس می‌گوید پس از این که مردم مانع از آن شده‌اند که نیروهای لباس‌شخصی زخمی‌ها را از صحنه خارج کنند، مردم معترض خود دست به کار شده و با سر دادن شعار علیه رهبر جمهوری اسلامی خود آنها را از صحنه خارج کرده‌اند.



در حالی که وب‌سایت جنبش راه سبز از حمله نیروهای بسیج و لباس‌شخصی به مردم معترض «با چاقو و قمه» می‌گوید، خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد، نیز از «به آتش کشیده شدن اموال عمومی، بانک‌ها و خودروهای شخصی» در تهران خبر داده است.

آسوشیتدپرس همچنین می‌گوید نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به‌رغم تلاش فراوان با استفاده از گاز اشک‌آور و باتون و شلیک تیر هوایی نتوانسته‌اند مردم را متفرق کنند و به همین دلیل به شلیک مستقیم به سوی مردم معترض متوسل شده‌اند.

یک شاهد عینی از تقاطع خیابان‌های آزادی و اسکندری در تهران در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت که جمعیت مردم معترض حاضر در خیابان آن قدر زیاد بوده است که «حتی بسیج به خود جرات نمی‌داد که به مردم نزدیک شود».

این شاهد عینی به رادیوفردا گفت که هر «حمله نیروهای گاردی» جمهوری اسلامی با مقابله به مثل مردم روبه‌رو می‌شده است. به گفته این شاهد، اغلب شعارهای مردم در روز عاشورا علیه رهبر جمهوری اسلامی بوده و مردم در حال مقابله با نیروهای امنیتی شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» سر داده‌اند.

گزارش‌های اولیه از تهران حاکی از آن بود که از نخستین ساعات روز یک‌شنبه، روز عاشورا، خیابان‌های مرکزی شهر بار دیگر به صحنه حضور معترضان و مخالفان دولت بدل شده و نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن معترضان داشته‌اند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی، در چند نقطه‌ مرکزی شهر تهران در مسير خيابان انقلاب، پل چوبی، تقاطع رستگاران، و ميدان فردوسی تجمعاتی از جانب مخالفان دولت شکل گرفته است.



معترضان در این تجمعات شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «یاحسین، میرحسین»، «این لشکر حسینه، حامی میرحسینه» و «هیهات من الذله» سر می‌دهند.

يک شاهد عينی در همین ارتباط به رادیوفردا گفت که ترافيک زيادی در خيابان‌های منتهی به خيابان انقلاب به چشم می‌خورد و عابران پياده در حال حرکت به سوی تقاطع‌های اصلی خيابان انقلاب هستند.

این شاهد عینی که در حوالی پل بهار در خیابان انقلاب حضور داشت گفت که مردم در دو طرف خیابان به سمت میدان انقلاب در حال حرکت هستند و هر جا که جمعیت تراکم پیدا می‌کند، به سر دادن شعار می‌پردازند.

این شاهد عینی گفت که چندین گروه چند هزار نفره از مردم در این مسیر به سمت میدان انقلاب در حال حرکت هستند و مردم به صورت آشکارا نمادهای سبز به همراه دارند.

وی همچنین حضور نیروهای انتظامی را در مناطق مرکزی شهر پرشمار توصیف کرد و در عین حال گفت که گروه‌هایی از لباس شخصی‌ها در نزدیکی میدان فردوسی به مردم حمله کرده‌اند.

این شاهد عینی در مورد نیروهای انتظامی و امنیتی گفت که این نیروها ترکیبی از نیروهای گارد ویژه، نیروهای سپاه پاسداران و لباس‌شخصی‌ها هستند که لباس شخصی‌ها عمدتاً به بی‌سیم و باتون مجهز هستند.

حضور نيروهای امنيتی همچنین در مسير خيابان انقلاب، ميدان فردوسی و محدوده‌ دانشگاه تهران، بسيار سنگين گزارش شده است.

وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان همچنین از اصفهان خبر داده‌اند که مراسم سنتی شب عاشورا که هر ساله در مسجد اعظم حسین‌آباد، پایگاه آیت‌الله طاهری اصفهانی، برگزار می‌شد، شب گذشته با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها لغو شده است.

بر اساس گزارش‌ها نیروهای دولتی با بستن در مسجد اعظم بر روی مردم، مانع از اجتماع آنها در مجلس و برگزاری این مراسم شدند و همچنین لباس شخصی‌ها به ضرب و شتم حاضران پرداختند.

این رویداد مقارن با حمله نیروهای دولتی به بیت‌ آیت‌الله خمینی در تهران صورت گرفته است که به ناتمام ماندن سخنرانی سید محمد خاتمی در حسینیه جماران انجامید.

شب گذشته نیروهای حکومتی با استفاده از گاز اشک‌آور، باتوم، شوک الکتریکی و زنجیر به حاضران در محل حسینیه جماران حمله‌ور شدند و به ضرب و شتم آنها پرداختند و پس از آن پلیس برای متفرق کردن مردم متوسل به گاز اشک‌آور شد.

رادیوفردا با توجه به حساسیت رخدادهای امروز عاشورا و برای اطلاع‌رسانی بیشتر بخش‌های خبری هر ساعت خود را دو برابر کرده و به ۳۰ دقیقه رسانده است.
XS
SM
MD
LG