لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

فرمانده پلیس تهران: در حوادث عاشورا هیچکس کشته نشده است


عزیز الله رجب زاده پیشتر نیز منکر مرگ بازداشت شدگان در کهریزک شده بود.
عزیز الله رجب زاده پیشتر نیز منکر مرگ بازداشت شدگان در کهریزک شده بود.
در حالی که اخبار منتشر شده از کشته شدن دست‌کم چهار نفر در جریان درگیری‌های روز عاشورا در تهران حکایت دارد، فرمانده پلیس تهران بزرگ با انکار این گزارش‌ها گفته است که «تاکنون کسی کشته نشده است».

سرتیپ پاسدار عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر جان‌ باختن شماری از تظاهرکنندگان در روز عاشورا در تهران به خبرگزاری ایسنا گفته است: «تا کنون خبری از کشته شدن فردی به پلیس گزارش نشده است و تاکنون کسی کشته نشده است».

این در حالی است که سایت‌های خبری حامی جنبش سبز در ایران مرگ دست‌کم چهار نفر را در تظاهرات روز یکشنبه در تهران تأیید کرده و تصاویر منتشر شده در سایت‌های اینترنتی نیز از درگیری خونین میان نیروهای امنیتی و لباس شخصی از یک سو و معترضان به نتایج انتخابات در ایران حکایت دارد.

خبرگزاری‌های خارجی نیز درگیری‌های روز عاشورای سال ۱۳۸۸، را خونین‌ترین مواجهه بین مردم و نیروهای امنیتی ایران از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه خوانده‌اند.

تکذیب کشته شدن تظاهرکنندگان توسط رییس پلیس تهران در حالی صورت می‌گیرد که وی پیشتر نیز منکر مرگ زندانیان در بازداشتگاه کهریزک شده بود، در حالی که چندی پیش سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران در گزارش خود در این باره «مرگ سه نفر را در کهریزک بر اثر ضرب و شتم» تأیید کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ همچنین مدعی شده است که نیروهای تحت امرش در روز عاشورا «هیچ تیراندازی در تهران نداشته و مأموران حاضر سلاح جنگی به همراه» نداشته‌‌اند.

این در حالی است که در تصاویر ویدیویی منتشر شده از درگیری‌های روز عاشورا در تهران بارها صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و گزارش سایت‌های حامی جنبش سبز در ایران نیز از تیراندازی مأموران امنیتی برای مقابله با تظاهرکنندگان حکایت دارد.

سردار رجب‌زاده همچنین در باره حمله لباس شخصی‌ها به حسینیه جماران همزمان با سخنرانی محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران نیز گفته است: «مأموران پلیس در حسینیه جماران حضور نداشتند و تنها تجمع‌کنندگان در خیابان نیاوران و افرادی را که قصد انجام تحرکاتی داشتند متفرق کردند».

شنبه شب و پس از ناتمام ماندن سخنرانی آقای خاتمی در حسینیه جماران بر اثر حمله لباس شخصی‌های حامی دولت، تظاهراتی در خیابان‌های اطراف بیت آیت‌الله خمینی در شمال تهران برگزار شد، که توسط نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها سرکوب شد.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه «در این رابطه هم تعدادی در خیابان نیاوران دستگیر شدند»، از اعلام شمار بازداشت‌شدگان خودداری کرده است.

سردار رجب زاده همچنین درباره ورود شماری از مأموران یگان ویژه نیروی انتظامی به ساختمان خبرگزاری ایسنا در جریان تعقیب تظاهرکنندگان در روز تاسوعا نیز گفته است: «دستور ما این است که ماموران پلیس به هیچ عنوان وارد خانه‌ها و اماکن عمومی نشوند و این ماموران نیز سرخود به ایسنا وارد شده بودند».

روز شنبه و در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در خیابان‌های مرکزی تهران عده‌ای از تظاهرکنندگان برای گریز از دست مأموران نیروی انتظامی به حیاط خبرگزاری ایسنا واقع در حوالی میدان انقلاب پناه برده بودند که در آنجا نیز مورد حمله قرار گرفتند که در این میان یکی از خبرنگاران ایسنا نیز زخمی شده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در این باره افزوده است: «وسط درگیری بعضی اوقات چنین موضوعاتی نیز پیش می‌آید که البته این مأموران را شناسایی و با آنها برخورد خواهیم کرد».

وی پیشتر نیز در پاسخ به انتقادها نسبت به بدرفتاری با بازداشت‌شدگان به ویژه در بازداشتگاه کهریزک گفته بود: «با کسی شوخی و تعارف نداریم که بگوییم کسی آتش زده، آب‌میوه هم به او بدهیم».
XS
SM
MD
LG