لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

میزبانی بازی‌های کشورهای اسلامی در ایران رسما لغو شد


دومین دوره بازی‌های هبستگی کشورهای اسلامی، که قرار بود در فروردین ماه سال آینده در سه شهر تهران، اصفهان و مشهد برگزار ‌شود، با مخالفت کشورهای عربی در مورد حک نام خلیج فارس بر روی مدال‌ها، از سوی فدراسیون همبستگی ورزشی کشورهای اسلامی رسما لغو شد.

ابتدا قرار بود این بازی‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی در بيست و چهارم مهر ماه تا هشتم آبان ماه گذشته انجام شود، که ایران با پیش کشیدن شیوع آنفولانزای خوکی خواهان به تعویق افتادن آن شد.

بعد از تعیین تاریخ تازه، در پی بروز اختلافاتی بین محمد علی آبادی، رییس تربیت بدنی وقت و حسن میرزاآقابیک، دبیراجرایی برگزاری این بازی‌ها برسر نحوه شرکت در اجلاس ریاض، علی آبادی به عزل میرزاآقابیک اقدام و شاهرخ شهنازی، رییس فدراسیون وقت تنیس روی میز را جانشین او کرد.

شاهرخ شهنازی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرد که «لغو بازی‌های اسلامی يک كار سياسی بود. كشورهای حوزه‌ خليج فارس كارشكنی كردند و بدون هيچ دليل منطقی ميزبانی را از ما گرفتند.»

آقای شهنازی در مورد هزینه مهیا شدن میزبانی این رقابت‌ها به ایسنا گفت:«من در زمان ساخت و سازها نبودم، در نتيجه از رقم خاصی اطلاع ندارم اما هر آنچه كه ساخته شد برای مملكت به جا می‌ماند و ضرر نكرده‌ايم. از هزينه‌های اجرایی هم اطلاع دقيقی ندارم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران اضافه می‌‌کند «گرفتن ميزبانی دومين دوره‌ بازی‌های كشورهای اسلامی از ايران درحالی اتفاق افتاده است كه پس از حرف و حديث‌های بسيار و اصرار سران ورزش كشور برای ماندن نام خليج فارس بر روی مدال‌ها و مخالفت سران فدراسيون همبستگی كشور‌های اسلامی بر اين موضوع، ظاهرا تلاش سران ورزش كشور برای قانع كردن هيات اجرایی این فدراسیون در ماندن نام خليج هميشه فارس بر روی مدال‌های اين دوره از رقابت‌ها بی ‌نتيجه بوده است.»

در خبرهای ارسالی دلیل لغو بازی‌ها از سوی فدراسیون ورزشی همبستگی کشورهای اسلامی، تنها به عدم پذیرش نام خلیج فارس از روی مدال‌ها تاکید شده و به تنش‌های قبلی در مورد حذف این نام تاریخی از روی همه مدارک و بروشورها اشاره نشده است.

پیش از اعلام رسمی لغو برگزاری دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در ایران، خبرگزاری ورزش ایران با اعلام لغو احتمالی میزبانی ایران سعی کرده بود با شاهرخ شهنازی تماس حاصل کند، به گفتهاین خبرگزاری با برخورد تند وی مواجه شده است.

قرار بود در دومين دوره بازي‌های همبستگی کشورهای اسلامی رشته‌های شمشيربازی، دو و ميدانی، تنيس روی ميز، کاراته، تکواندو، تيراندازی، کشتی در دو بخش فرنگی و آزاد، فوتبال، وزنه برداری، شيرجه، شنا، واترپلو، هندبال، بسکتبال، جودو، واليبال، تيراندازی معلولين، واليبال نشسته، تنيس روی ميز معلولين، فوتسال معلولين و ورزش زورخانه‌‌ای برگزار شود.
XS
SM
MD
LG