لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

گلدن گلوب ۶۷، شب جیمز کامرون و مریل استریپ


بازیگران اصلی فیلم آواتار، از راست، سیگورنی ویور، سام ورتینگتن و زویی سالدانا
بازیگران اصلی فیلم آواتار، از راست، سیگورنی ویور، سام ورتینگتن و زویی سالدانا
در شصت و هفتمین دوره از جوایز گلدن گلوب، جیمز کامرون یک‌شنبه شب از کاترین بیگلو، همسر سابق خود، پیشی گرفت و دو جایزه بهترین داستان درام و کارگردانی را برای فیلم آواتار از آن خود کرد.

جوایز گلدن گلوب بهترین بازیگر زن و مرد را به ترتیب سندرا بولاک برای فیلم «سویه تاریک» و جف بریجز برای فیلم «دل دیوانه» از آن خود کردند.

در این میان مریل استریپ جایزه بهترین بازیگر زن در فیلم موزیکال یا کمدی را برای فیلم «جولی و جولیا» از آن خود کرد و به این ترتیب با ربودن هفتمین جایزه گلدن گلوب خود رکورد از خود به جای گذاشت.

رابرت داونی جونیور هم برای بازی در فیلم شرلاک هولمز به کارگردانی گای ریچی جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد برای فیلم موزیکال یا کمدی به دست‌آورد، جایزه‌ای که خود او را هم شگفت‌زده کرده بود.

اما فیلمی که شاید بیش از همه شب گذشته باعث شگفتی شد «خماری» بود که فیلم موزیکال و پرستاره «۹» به کارگردانی راب مارشال و بازی دنیل دی لوئیس را پشت سر گذاشت و جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال را به خانه برد.

در این میان دو فیلم پریشس و هرامزاده‌های گمنام [عنوان فیلم در زبان انگلیسی با غلط املایی نوشته شده است] نیز از جوایز گلدن گلوب بی‌نصیب نماندند. مونیک برای فیلم پریشس جایزه بهترین بهترین بازیگر زن نقش دوم را به دست آورد و کریستف والتس برای بازی در آخرین فیلم کوئنتین تارانتینو، هرامزاده‌های گمنام، جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد را از آن خود کرد.

در شصت و هفتمین دوره از جوایز گلدن گلوب، جایزه بهترین فیلم خارجی هم به میشاییل هانکه، کارگردان اتریشی، برای فیلم روبان سفید رسید که پیشتر با این فیلم جایزه نخل طلای کن فرانسه را از آن خود کرده بود.

اما جایزه سسیل ب. دمیل در گلدن گلوب هم که برای یک عمر دستاورد حرفه‌ای اهدا می‌شود به مارتین اسکورسسی رسید که امسال آخرین فیلمش با عنوان «شاتر آیلند» برای اولین بار ماه آینده در جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی‌آید.

جایزه گلدن گلوب دمیل را رابرت دنیرو و لئوناردو دی‌کاپریو، دو بازیگر محبوب اسکورسسی که در اکثر فیلم‌های او بازی کرده‌اند، به او اهدا کردند.

از میان دیگر جوایز نیز جایزه گلدن گلوب بهترین انیمیشن به فیلم «بالا» رسید و جایزه فیلم‌نامه را جیسن ریتمن و شلدن ترنر برای فیلم «در آسمان» با خود به خانه بردند.

برخلاف سال گذشته که هنرمندان انگلیسی بیشترین تعداد جوایز گلدن گلوب را از آن خود کردند، یک‌شنبه شب تمام بازیگران انگلیسی که امیدی به برنده شدن‌شان بود، یعنی هلن میرن، کالین فیرث، امیلی بلانت و کری مالیگن، دست خالی به خانه بازگشتند.

جايزه گلدن گلوب را که از سوی اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود اهدا می‌شود دومين جايزه مهم در سينمای آمريکا و برندگان آن را از زمره پراقبال‌ترين هنرمندان سينما برای دستيابی به اسکار می‌دانند.

مراسم هشتاد و دومين دوره اعطای جوایز اسکار در تاریخ هفتم مارس، ۱۶ اسفندماه ۱۳۸۸، برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG