لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

نیکلا سارکوزى خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد


نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه
نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه
در حالى که نیکلا سارکوزى، رییس جمهور فرانسه خواستار تشدید تحریم‌هاى سازمان ملل علیه ایران و مشارکت بیشتر اتحادیه اروپا براى اعمال فشار به جمهورى اسلامى شده است، وزراى امور خارجه کشورهاى عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در باره گام‌هاى بعدى در قبال ایران رایزنى خواهند کرد.

به گزارش خبرگزارى رویترز نیکلا سارکوزى، رییس جمهور فرانسه روز جمعه در سخنانى در جمع دیپلمات‌هاى مقیم پاریس خواستار تشدید فشارها از سوى سازمان ملل براى واداشتن رهبران ایران به مشارکت در گفت و گوها بر سر برنامه اتمى ایران شد.

وى همچنین خواستار آن شد که اتحادیه اروپا به مسئولیت خود در زمینه اعمال فشار به ایران عمل کرده و افزود: « تنها هدف تحریم‌ها بازگرداندن ایران به میز مذاکرات است».

این در حالى است که به گزارش خبرگزارى آلمان وزیران امور خارجه کشورهاى عضو اتحادیه اروپا قرار است در نشست روز دوشنبه خود در باره برداشتن گام‌هاى بعدى به منظور واداشتن ایران به پایان دادن به برنامه اتمى خود رایزنى کنند.

در اواخر آذر ماه سال جارى سران کشورهاى عضو این اتحادیه در پایان نشست خود در بروکسل، با انتشار بیانیه‌اى از جمهورى اسلامى ایران خواسته بودند، براى حل مساله هسته‌اى خود با جامعه جهانى همکارى کند.

در این بیانیه همچنین آمده بود: « ادامه خوددارى جمهورى اسلامى ایران از عمل به تعهدات بین المللى خود و عدم علاقه این کشور به حل مساله‌ اتمى‌اش از طریق مذاکره، نیازمند پاسخى صریح و اتخاذ تدابیر مناسب است».

رهبران اروپا همچنین با اعلام حمایت خود از تحریم‌هاى سازمان ملل علیه ایران، وزراى خارجه کشورهاى عضو را موظف کرده بودند، در نشست بعدى خود که روز دوشنبه برگزار مى‌شود، گزینه‌هاى موجود را براى برداشتن گام بعدى در قبال ایران مورد بررسى قرار دهند.

از این رو انتظار مى‌رود، وزراى امور خارجه کشورهاى عضو اتحادیه اروپا در نشست پیش روى خود در این باره بحث کنند، که در صورت تصمیم سازمان ملل براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران، چه گونه تدابیرى را باید علیه ایران به مورد اجرا درآورند.

خبرگزارى آلمان در این باره نوشته است، هر چند به نظر مى‌رسد، اتحادیه اروپا آماده استفاده از نفوذ خود در تنش بر سر مساله هسته‌اى ایران است، با این حال کشورهاى عضو این اتحادیه در این باره که آیا تحریم‌ها بهترین راه براى حل مساله هسته‌اى ایران هست یا خیر و نیز در باره اتخاذ تدابیرى فراتر از تحریم‌هاى سازمان ملل اختلاف نظر دارند.

تلاش‌ها براى تشدید فشارها علیه ایران پس از آن تشدید شده است که جمهورى اسلامى ایران از پذیرفتن پیشنهادى در خصوص مبادله اورانیوم غنى شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران خوددارى کرد.

ایالات متحده آمریکا تا پایان سال گذشته میلادى به جمهورى اسلامى ایران فرصت داده بود، تا با پذیرفتن این پیشنهاد، با جامعه جهانى در باره برنامه هسته‌اى خود همکارى کند.

در حالى که ایالات متحده آمریکا و کشورهاى ارویایى اعلام کرده‌اند، فشارها علیه ایران را افزایش خواهند داد، روسیه و به ویژه چین تاکنون براى اعمال تحریم‌هاى تازه علیه ایران از خود رغبتى نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG