لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۶

متکی: زمینه انجام مبادله سوخت اتمی فراهم شده است


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز جمعه در کنفرانس امنيتی مونيخ نسبت به دستیابی به توافقی در مورد مبادله اورانيوم غنی شده با عيار پايين با سوخت اتمی مورد نياز راکتور تحقیقاتی تهران در آينده نزدیک ابراز خوشبینی کرده است.

منوچهر متکی گفته است:«با توجه به گفت وگوهای انجام شده و نزديکی نظرات تصور می‌کنم که زمنيه انجام اين تبادل در آينده نه چندان دور فراهم شده است و ما به يک توافق مبنايی نزديک می‌شويم.»

وزير امور خارجه ايران با اشاره به اين که سه مولفه «زمان، مکان و ميزان» در مبادله سوخت اتمی مطرح هستند، اظهار داشت:«آماده عملياتی کردن اين پيشنهاد هستيم».

اين در حالی که به گزارش خبرگزاری رويترز وزير امور خارجه ايران گفته است که جمهوری اسلامی ميزان چنين مبادله ای را بر مبنای نيازهايش تعيين می کند و مشخص نیست که آمریکا و کشورهای غربی با این شرایط مطرح شده از سوی ایران موافقت کنند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه اکتبر سال گذشته ميلادی به دنبال درخواست ايران برای تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران، پيشنهادی برای غنی سازی بيشتر اورانيوم سه و نيم درصدی اين کشور ارائه کرد که بر اساس آن، ۷۵ درصد اورانیوم غنی شده ايران به روسيه ارسال می شود.

اين سوخت پس از تبديل به ميله های سوخت اتمی با غنای ۲۰ درصد در فرانسه به ايران بازگردانده خواهد شد.

نماينده ايران در نشست ماه اکتبر آژانس با اين پيشنهاد موافقت کرده بود ولی مقام های تهران بعد اعلام کردند تنها در صورتی حاضر به مبادله سوخت اتمی خود هستند که در خاک اين کشور انجام شود.

مذاکره با آژانس

در همین حال، منوچهر متکی روز جمعه تاکيد کرد درباره مبادله اورانيوم غنی شده با عيار پايين با سوخت هسته ای مورد نياز راکتور تهران روز شنبه با يوکیا آمانو، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفت وگو خواهد کرد.

وزير امور خارجه ايران همچنين گفته است:« ما چارچوب‌ها را بيان کرديم و با طرف‌های مختلف مستقيم و يا غيرمستقيم درگفت وگو هستيم. فکر می‌کنم که طرفين اراده سياسی خود را برای انجام اين تبادل به اثبات رساندند».

مقامات آلمانی درباره حضور ناگهانی منو چهر متکی در کنفرانس مونیخ می گویند: ابتدا قرار بود تنها يکی از معاونان وزارت امور خارجه و يکی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی در کنفرانس مونيخ شرکت کنند، اما دولت ايران علاقه‌مندی خود را به شرکت در سطح بالاتری نشان داده است

در همين حال ولفگانگ ايشينگر، رئيس کنفرانس امنيتی مونيخ، روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه اول تلويزيون آلمان، شرکت وزير خارجه جمهوری اسلامی را در اين کنفرانس با توجه به «پيشنهادهای تازه تهران درباره مساله هسته‌ای ايران» بسيار حائز اهميت دانسته است.

جمهوری اسلامی ايران در روزهای اخير با اتخاذ مواضع نرم تری در قبال طرح مبادله سوخت اتمی که از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی ارائه شده است در اجماع بر سر تشديد تحريم ها شکاف ايجاد کند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران سه شنبه شب به شبکه اول تلويزيون دولتی ايران گفت که مشکلی برای ارسال سوخت سه و نيم درصد ايران به خارج نيست.

در هفته‌های گذشته آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان درباره دور چهارم تحريم ها عليه ايران گفت وگو کرده اند. قطعنامه چهارم عليه ايران به رای مثبت پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد نياز دارد.

در حالی که روسيه طی هفته های اخير از آمادگی خود برای مذاکره درباره دور چهارم تحريم عليه ايران خبر داده است، چين با تشديد تحريم های جمهوری اسلامی مخالفت می کند.
XS
SM
MD
LG