لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

متکی در کنفرانس امنیتی مونیخ؛ پرونده هسته‌ای ایران، از موضوعات اصلی


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ راهی آلمان شده است. این در حالی است که انتظار می‌رود در جریان این کنفرانس سه‌روزه مساله هسته‌ای ایران جزء‌ مسائل اصلی مورد بررسی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، صبح روز جمعه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ راهی آلمان شده است.

در همین حال ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه اول تلویزیون آلمان، شرکت وزیر خارجه جمهوری اسلامی را در این کنفرانس با توجه به «پیشنهادهای تازه تهران درباره مساله هسته‌ای ایران» بسیار حائز اهمیت دانسته است.

چند روز پیش محمود احمدی‌نژاد از آمادگی ایران برای مبادله اورانیوم غنی‌شده خود و ارسال آن به روسیه با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران سخن گفته بود.

از این رو انتظار می‌رود که وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در این باره اظهار نطر کند.

در این میان آقای ایشینگر هیچ اشاره‌ای به زمان سخنرانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس مونیخ نکرده است.

به گفته رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، در ابتدا قرار بود تنها یکی از معاونان وزارت امور خارجه و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کنفرانس مونیخ شرکت کنند، اما دولت ایران علاقه‌مندی خود را به شرکت در سطح بالاتری نشان داده است.

قرار است یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین، که کشورش از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و از مخالفان تشدید تحریم‌ها علیه ایران است، عصر روز جمعه کنفرانس امنیتی مونیخ را با سخنرانی خود افتتاح کند.

در چهل و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ که از روز جمعه تا یک‌شنبه ادامه خواهد داشت، مهم‌ترین مسائل امنیتی جهان از جمله اوضاع در خاورمیانه، افغانستان، پاکستان، نقش روزافزون چین در جهان و نیز موضوع هسته‌ای ایران مور بررسی قرار می‌گیرد.

شمار زیادی از وزرای دفاع، دیپلمات‌ها، کارشناسان و نیز پژوهشگران از سراسر جهان از روز جمعه برای شرکت در کنفرانس مونیخ گردهم آمده‌اند.

کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های بین‌المللی برای بحث و تبادل نظر در زمینه مسائل مربوط به امنیت جهانی به شمار می‌آید.

سرپرستی هیات آمریکایی شرکت‌کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ را ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برعهده دارد. همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقام‌های عالی‌رتبه افغانستان، هند و پاکستان و کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی نیز در این کنفرانس حضور دارند.
XS
SM
MD
LG