لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

توقف و بازرسی چند کشتی‌ به مقصد ایران در آب‌های استرالیا


کوین راد، نخست وزیر استرالیا، برنامه هسته ای ایران را تهدیدی برای صلح جهانی می داند.
کوین راد، نخست وزیر استرالیا، برنامه هسته ای ایران را تهدیدی برای صلح جهانی می داند.
نخست وزیر استرالیا می‌گوید کشورش در چارچوب اجرای تحریم‌های جهانی علیه ایران و با هدف جلوگیری از گسترش جنگ‌افزارهای کشتار جمعی چند محموله دریایی به مقصد ایران را بازرسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کوین راد، نخست وزیر استرالیا، روز پنج‌شنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرد چندین محموله به مقصد ایران به دلیل نگرانی از احتمال کاربرد آنها در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بازرسی شده‌اند.

به گفته وی، این بازرسی‌ها در چارچوب مقررات وزارت دفاع استرالیا و با هدف جلوگیری از گسترش مواد و تجهیزاتی صورت گرفته است که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای کشتار جمعی را دارند.

کوین راد با اشاره به این که از سه مورد بازرسی کشتی‌ها به مقصد ایران مطلع شده است افزود: «وزارت دفاع استرالیا در مورد ایران در چارچوب قوانین و بسیار مناسب عمل کرده است.»

با این حال نخست وزیر استرالیا از اعلام این که کشتی‌های بازرسی شده حامل چه چیزی بوده و بازرسی از آنها چه زمانی صورت گرفته است خودداری کرد.

پیشتر برخی از روزنامه‌های استرالیایی با انتشار خبر بازرسی از چند کشتی به مقصد ایران در آب‌های استرالیا نوشته بودند که یکی از این کشتی‌ها حامل پمپ‌هایی بوده است که قابلیت استفاده در سیستم خنک‌کننده تاسیسات هسته‌ای ایران را دارند.

همچنین گزارش رسانه‌های استرالیایی حاکی از آن بود که دست‌کم چهار محموله به مقصد ایران در آب‌های استرالیا بازرسی شده‌اند.

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، کشورهای عضو این سازمان می‌توانند محموله‌های به مقصد ایران را در صورت لزوم متوقف و بازرسی کرده و مواد و کالاهایی را که قابلیت کاربرد در برنامه تسلیحاتی و هسته‌ای جمهوری اسلامی دارند توقیف کنند.

علاوه بر این استرالیا در راستای تلاش‌های سازمان ملل متحد برای واداشتن ایران به صرف‌نظر کردن از برنامه اتمی‌اش، محدودیت‌های تجاری متعددی نیز علیه جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته است.

آقای کوین راد در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان تهدیدی برای صلح جهانی یاد کرده و خواستار تداوم فشارهای جهانی بر ایران شده است.

وی با اشاره به خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی افزوده است: «در چنین شرایطی هیچ گزینه دیگری به جز تشدید فشارها و دنبال کردن رویکردی قاطع در قبال ایران وجود ندارد.»

نخست وزیر استرالیا همچنین با متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای گفته است کشورش به عنوان عضوی متعهد از جامعه جهانی به وظایف خود در این زمینه عمل خواهد کرد.

کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا بر این باور هستند که ایران در پوشش «برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود» در پی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز جمهوری اسلامی ایران را به پنهان‌کاری در برنامه اتمی خود متهم کرده و پرونده هسته‌ای این کشور را از چند سال پیش به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از تهران خواسته است فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم را که قابلیت استفاده در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد متوقف کند.
XS
SM
MD
LG