لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

«مذاکره آمریکا و سه کشور اروپایی درباره تحریم‌های تازه علیه ایران»


دیپلمات ها شامگاه چهارشنبه اعلام کردند که آمریکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان، در حال مذاکره و رایزنی درباره چهارمين دور تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه و آمريکا به اتفاق بر روی يک پيشنهاد اوليه کار کرده اند که در آن تحريم های تنبيهی چندی عليه دولت ايران پيش بينی شده که می تواند مورد تائيد پانزده عضو شورای امنيت سازمان ملل قرار گيرد.

طبق این گزارش، مقام های ارشد آمريکائی و فرانسوی در نظر دارند که اين هفته طرح پيشنهادی خود را با همکاران بريتانيائی و آلمانی خود در ميان بگذارند. هنگامی که چهار متحد غربی، خطوط اصلی تحريم های احتمالی را نهائی کردند، آنگاه این طرح را در اختيار روسيه و چين فرار خواهند داد.

نمايندگان گروه پنج بعلاوۀ يک در نظر دارند که در پايان اين هفته، از طريق مکالمۀ تلفنی، با يکديگر رايزنی کنند.

قدرت های غربی مايلند که قطعنامۀ تحريمی شورای امينت تا پايان ماه مارس آينده صادر شود.

در همین حال، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، نیز گفته است که ايران چشم انداز تحريم های شديد را پيش رو دارد و همزمان فرانسوا فیون، نخست وزير فرانسه، نيز اعلام کرد: پاريس خواهان وضع تحريم های «قوی» و تصويب قطعنامه تازه عليه تهران است.

رابرت گيتس روز چهارشنبه گفت که ايران به خاطر رويکرد هسته ايش چشم انداز تحريم های شديد را پيش رو دارد.

آقای گيتس که با قانونگذاران آمريکايی صحبت می کرد، گفت: بخشی از تحريم های احتمالی از سوی «شورای امنيت سازمان ملل» وضع خواهد شد و بخش ديگر نيز توسط آمريکا و ديگر کشورهايی که مانند واشينگتن به اين مسئله نگاه می کنند.

در همين زمينه، نخست وزیر فرانسه نيز گفته است که کشورش از شورای امنيت خواهد خواست تا تحريم های «قوی» عليه ايران وضع کند.

فرانسوا فیون افزود: «حکومت ايران پيشنهاد ما را برای گفت و گو نپذيرفت... و اکنون زمان اقدام فرا رسيده است.»

نخست وزير فرانسه اظهار داشت: «ما از شورای امنيت خواهيم خواست تا قطعنامه تازه ای، شامل تحريم های سخت را عليه ايران تصويب کند و اتحاديه اروپا نيز به طور مساوی مسئوليت خود را برعهده خواهد گرفت.»

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است. این شورای از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواسته برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

«ايران پيشنهادش را به آژانس بدهد»

در همین حال، آمريکا روز چهارشنبه در واکنش به اظهارت محمود احمدی نژاد درباره آمادگی ايران برای ارسال اورانيوم غنی شده با عيار پايين خود به خارج، اعلام کرد: تهران پيشنهاد رسمی خود در اين زمينه را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ارائه کند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، سه شنبه شب در يک برنامه تلويزيونی در چرخشی تازه درباره سياست مبادله اورانيوم کم غنی شده اين کشور اعلام کرد که ايران آماده است تا سوخت سه و نيم درصدی خود را به خارج ارسال کند.

در واکنش به اين اظهارت ،مايک هامر، يک مقام کاخ سفيد، گفت: «اگر اظهارات آقای احمدی نژاد موضع جديد ايران است ما منتظر می مانيم تا ايران به آژانس بين المللی انرژی اتمی اطلاع دهد.»

آقای هامر از پيشنهاد آژانس برای مبادله اورانيوم غنی شده و تبديل آن به ميله سوختی به عنوان پيشنهادی عادلانه ياد کرد.

در همین زمینه، فيلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز اظهارات روز گذشته محمود احمدی نژاد را «مبهم» دانست.

آقای کراولی گفت: ما می خواهيم اقدام عملی ببينيم و نه فقط حرف.

موضع تازه رييس جمهور ايران در حالی بيان می شود که مقام های تهران از ماه اکتبر تا کنون بارها سخنان ضد و نقيضی در باره مبادله اورانيوم با جهان خارج ابراز کرده اند.

ايران همراه با نمايندگان آمريکا، روسيه، فرانسه و آژانس در روز ۱۹ اکتبر مذاکرات سه روزه ای برای بررسی نکات فنی مبادله اورانيوم غنی شده با عيار سه و نيم در صد برای تبديل به اورانيوم ۲۰ درصد و تامين سوخت اتمی مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران انجام دادند.

در پايان اين نشست، مدير کل آژانس پيش نويس توافق های صورت گرفته در مذاکرات را به چهار کشور ياد شده ارائه کرد تا نظر نهايی خود را در باره مفاد آن اعلام کنند.

بر اساس اين پيش نويس ايران حدود ۷۵ درصد اورانيوم با غلظت ۳.۵ درصدی خود را برای فرآوری بيشتر به روسيه ارسال کرده و پس از تبديل آن به ميله سوخت اتمی در فرانسه، در پايان سال ۲۰۱۰ به ايران بازگردانده خواهد شد.

در همين حال، روسيه و بريتانيا نيز روز چهارشنبه از اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره طرح مبادله اورانيوم اسقبال کردند. اين دو کشور اظهارات تازه محمود احمدی نژاد ا را «نشانه‌ای ممکن» از پذيرش اين طرح از سوی جمهوری اسلامی دانستند
XS
SM
MD
LG