لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

اشتون: اتحادیه اروپا بحث درباره پرونده اتمی ایران را به شورای امنیت می برد


رییس امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید: «گام بعدی برای ما این است که بحث ها را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهیم.»
رییس امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید: «گام بعدی برای ما این است که بحث ها را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهیم.»
کاترین اشتون، رییس امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه اعلام کرد که گام بعدی این اتحادیه در زمینه برنامه هسته ای ایران، ارجاع دادن بحث ها به شورای امنیت سازمان ملل است.

خانم اشتون در گفت و گو با شبکه «اسکای نیوز» با ابراز نگرانی از برنامه اتمی ایران گفت که او هفته گذشته با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، درباره ایران صحبت کرده و آنها هر دو بر این نظر بودند که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی مشکلی است که باید به آن پرداخته شود.

وی افزود: «ما در باره آنچه که در ایران در حال رخ دادن است نگران هستیم. من از اینکه ایران مذاکره را نپذیرفته است نگرانم و اکنون نیاز داریم بار دیگر ببینیم که چه اقداماتی در این زمینه باید انجام داد.»

رییس امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید: «گام بعدی برای ما این است که بحث ها را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهیم.»

هفته گذشته، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته بود: اکنون باید در باره موثرترین مسیری که باید دنبال کنیم صحبت کنیم.

مذاکره در باره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران و قانع کردن این کشور به توقف برنامه غنی سازی اورانیوم، نزدیک به شش سال است که جریان دارد ولی به نظر می رسد که کشورهای غربی موفق نشده اند تا تهران را به تغییر سیاست های اتمی خود وادار کنند.

در هفته های اخیر و به دنیال شکست طرح مبادله اورانیوم کم غنی شده ایران با میله های سوخت اتمی برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران، آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا از احتمال تشدید تحریم ها علیه تهران سخن گفته اند.

این در حالی است که روسیه و چین، به عنوان شرکای تجاری ایران، با تحریم های تازه ضد ایران مخالفت کرده اند و گفته اند که حل مسئله اتمی در گرو ادامه دیپلماسی است.

ولی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، هفته گذشته اعلام کرد که جامعه بین المللی نمی تواند تا ابد منتظر ایران باقی بماند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز از برنامه واشینگتن در زمینه تشدید فشارها بر چین برای همراهی این کشور در زمینه تصویب تحریم های تازه علیه تهران خبر داد.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون با سه دور تحریم های سازمان ملل علیه افراد درگیر در پروژه هسته ای خود و همچنین موسسات تامین کننده منابع مالی این برنامه روبرو شده است.

غرب نگران است که ایران در پوشش این فعالیت ها به دنبال ساخت سلاح هسته ای باشد ولی تهران این ادعا را رد می کند و می گوید که اهداف این برنامه صلح آمیز است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های مختلف خود گفته است که نمی تواند صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کند و تهران برای راستی آزمایی فعالیت های خود باید با بازرسان آژانس همکاری کند.
XS
SM
MD
LG