لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۹

رییس جمهور اسرائيل: برنامه هسته ای ايران خطری برای همه جهان است


شيمون پرز، رييس جمهور اسرائيل
شيمون پرز، رييس جمهور اسرائيل
شيمون پرز، رييس جمهور اسرائيل، در روز جهانی «هولوکاست» گفت که برنامه هسته ای ايران خطری برای همه جهان است.

شيمون پرز با «عقب مانده» خواندن حکومت ايران، اين کشور را متهم کرد که از تروريسم بين المللی حمايت می کند.

رييس جمهور اسرائيل که درمقابل ۶۲۲ نماينده آلمانی سخنرانی می کرد، با توصیف برنامه هسته ای ايران به عنوان یک «تهدید» گفت: اين برنامه، «خطری برای همه جهان است.»

شيمون پرز در شصت و پنجمين سالروز آزادی بازداشتگاه «آشويتس» توسط نيروهای ارتش شوروی سخنرانی می کرد. در بيست و هفتم ژانويه سال ۱۹۴۵، اردوگاه آشويتس- برکناو، بزرگترين اردوگاه کار اجباری نازی ها توسط ارتش شوروی فتح شد و چندين هزار زندانی اين اردوگاه که اکثرا بيمار و رو به احتضار بودند، آزاد شدند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ اين روز را به عنوان «روز جهانی هولوکاست» و تاريخی برای يادآوری «نسل کشی يهوديان» توسط نازی ها ثبت کرد.
حمايت از موضع آلمان در قبال ايران

شيمون پرز در همين حال از موضع دولت آلمان در قبال برنامه هسته ای ايران تمجيد کرد. وی گفت:« موضع قاطع و روشن آلمان درباره اين مسئله مايه دلگرمی ما است.»

آلمان يکی از اعضای کشورهای گروه ۱+۵ است که می کوشد ايران را به توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم ترغيب کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است. در این قطعنامه ها از ایران خواسته شده تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این قطعنامه ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

در همین حال در دور تازه تلاش ها برای ترغیب ایران، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا تا پايان سال ۲۰۰۹ به ايران مهلت داده بود تا به بسته پيشنهادی در این زمینه پاسخ دهد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز روز سه شنبه گفت زمان برای ايران در حال به پايان رسيدن است و در صورتی که اين کشور بر مواضع فعلی خود بر سر برنامه اتمی اش پافشاری کند با تحريم های تازه ای روبه رو خواهد شد.

شيمون پرز که سومين رييس جمهور اسرائيل است که در پارلمان آلمان سخنرانی می کند، با اشاره به سالروز «هولوکاست» گفت: اين روز نه تنها روزی برای گراميداشت ياد قربانيان است بلکه یادآوری نقش کسانی است که با اقدام نکردن به موقع باعث بروز اين تراژدی شدند.

آقای پرز همچنين گفته است: تهديد برای نابودی مردم يا يک ملت، امروز در سلاح های کشتار جمعی تجسم پيدا می کند، سلاح هايی که در دستان افراد غير مسئول و نا متعادل قرار دارد.
XS
SM
MD
LG