لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۳

پرز: حتی روسیه نمی‌تواند با ایران هسته‌ای کنار بیاید


شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران «یک معضل جهانی است» و «شاید فوری‌ترین مشکل در برابر جهان، و نه تنها اسرائیل است».

رئیس جمهور اسرائیل که به تازگی گفت‌وگویی مشترک با روزنامه‌های دیلی تلگراف بریتانیا، فیگاروی فرانسه و «تراو» در هلند داشته است، در این گفت‌وگو می‌گوید که حتی روسیه نمی‌تواند با ایران هسته‌ای کنار بیاید.

به گفته آقای پرز، «اسرائیل نباید به گونه‌ای رفتار کند که این مسئله را مختص اسرائیل جلوه داده یا خود را رهبر تلاش‌ها برای حل این موضوع نشان دهد و اسرائیل نمی‌تواند بار همه دنیا را بر روی دوش خود بگذارد».

رئیس جمهور اسرائیل می‌گوید: «آمریکا، اروپا، و همگان، و حتی روس‌ها که ممکن است در تحریم‌ها علیه ایران مشارکت نکنند، در حال رسیدگی به معضل هسته‌ای ایران هستند».

آقای پرز که در سفر تابستان گذشته به منطقه سوچی روسیه با سران آن کشور دیدار کرد، می‌گوید: «مدودف [رئیس جمهوری روسیه] و پوتین [نخست وزیر روسیه] به من گفتند روسیه نیز نمی‌تواند با ایرانی که بمب اتمی داشته باشد، کنار آید».

آقای پرز می‌گوید، اسرائیل یک کشور کوچک است، اما به شوخی اضافه می‌کند که «نظر به معضلات بزرگی که داریم، ما یک ابرقدرت هستیم».

آقای پرز در پاسخ به پرسشی در زمینه «فراخوان مقامات ایرانی برای نابودی اسرائیل از نقشه جهان» می‌گوید: «این یک مسئله شرم‌آور است. جهان باید شرمسار باشد؛ اینکه یک عضو سازمان ملل خواهان برکندن ریشه یک عضو دیگر سازمان ملل می‌شود، و سازمان ملل چیزی درباره آن نمی‌گوید، نشان می‌دهد که تا چه حد در قبال اسرائیل رفتار یک جانبه وجود دارد، و بار دیگر دیده می‌شود که حتی برای عدالت، ما اکثریت را دراختیار نداریم».

مواضع ضداسرائیلی ایران، از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدت یافته است، به‌ویژه آنکه رئیس جمهور کنونی ایران بارها آقدام به زیر سؤال بردن هولوکاست، کشتار جمعی یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم، کرده است.

این موضع‌گیری‌ها که به تازگی و در جریان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مراسم روز قدس در تهران، تکرار شده‌اند بارها واکنش دیگر مقامات کشورها به‌ویژه رهبران کشورهای غربی را به دنبال داشته است.

اکنون آقای پرز می‌گوید: «اگر سخنان مشابهی در مورد هلند یا انگلیس مطرح شده بود، تمامی دنیا به پا می‌خاست. اما چرا چنین اقدام ساده‌ای در برابر ایران انجام نمی‌شود که به آنها گوشزد شود که اگر می‌خواهید عضو سازمان ملل باشید، باید به منشور آن احترام بگذارید و انکار هولوکاست را متوقف کنید و از تهدیدهای خود برای نابودی اسرائیل دست بکشید».

آقای پرز معتقد است که باید نسبت به نیت سران جمهوری اسلامی ایران بد گمان بود زیرا پیشینه رفتارشان این بدگمانی را تقویت می‌کند.

وی به استهزا می‌گوید که سران ایران، «دربیان حقیقت خساست به خرج می‌دهند و نباید حتی به یک حرفشان بدون آنکه درستی‌اش از طریق نظارت ثابت شده باشد، اعتماد کرد».

رئیس جمهوری اسرائیل در این گفت‌وگو تأکید کرده است که «تحریم‌ها برای مقابله با ایران بر راهکار نظامی ترجیح دارد»، واستدلال می‌کند که «نمی خواهیم شاهد ریخته شدن خون باشیم».

آقای پرز همچنین می‌گوید: «نظر من این است که دنیا باید بگذارد تا پرزیدنت اوباما راهکار مبتنی بر تحریم و دیپلماسی را بیابد».

هرچند مقام ریاست جمهوری آقای پرز، این سیاستمدار ۸۶ ساله اسرائیلی و برنده جایزه صلح نوبل، یک پست تشریفاتی محسوب می‌شود، اما به دلیل سابقه حدوداً هفتاد ساله در صحنه سیاست اسرائیل، یک وزنه مهم سیاسی نیز به حساب می‌آید.

او پیوسته درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران و مسائل سیاسی دیگر اظهار نظر می‌کند، و در همه دیدارهای خود با مقامات جهانی نیز همواره بخشی را به اظهار نظردرباره مسائل مرتبط با ایران اختصاص می‌دهد.

دولت راستگرای اسرائیل که به محدودیت نفوذ، و انتقادها از خود در جامعه جهانی آگاهی دارد، از دخالت آقای پرز در امور سیاسی خشنود است و ترجیح می‌دهد که دیدگاه اسرائیل درمورد مسائل مهم مرتبط با ایران از زبان آقای پرز، که مقبولیت بیشتری در جامعه جهانی دارد، بیان شود.

به رغم گمانه‌زنی‌های اسرائیل و کشورهای غربی در مورد کارکرد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، ایران همواره تأکید دارد که برنامه هسته‌ای این کشور اهداف مسالمت‌آمیز دارد و تنها در راستایی تولید برق است.

ایران همچنین در مذاکرات اول اکتبر، نهم مهر، با نمایندگان کشورهای گروه ۵+۱ در ژنو با بازرسی از تأسیسات جدید غنی سازی اورانیوم «فردو» در نزدیکی قم موافقت کرد.
XS
SM
MD
LG