لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

صالحی: ایران قادر به تولید ماهانه سه تا پنج کیلو اورانیوم ۲۰ درصدی است


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که ایران در حال حاضر توان تولید سه تا پنج کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی در ماه را دارد که این میزان بیش از میزان مصرف رآکتور تحقیقاتی تهران است.

علی اکبر صالحی که در حاشیه نشست روز چهارشنبه هیئت وزیران با خبرنگاران گفت‌وگو کرده است، با اشاره به میزان مصرف کنونی رآکتور تهران گفته است که هم اکنون مصرف این رآکتور حدود ۱.۵ کیلوگرم [اورانیوم ۲۰ درصد] در ماه است و توان تولید ما بیشتر از این میزان است.

ایران از روز سه‌شنبه تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی را در نطنز آغاز کرد و اکنون مسئول اتمی ایران می‌گوید که فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی بر اساس گزارش‌های واصله به خوبی پیش می‌رود و این فرآیند مستمر خواهد بود.

بحث تولید اورانیوم مورد نیاز برای سوخت رآکتور تهران از آنجا آغاز شد که ایران با پیشنهاد وین برای مبادله سوخت موافقت نکرد و شرایط دیگری را به جز آن چه به شکل اولیه در توافقنامه وین با آن موافقت کرده بود، مطرح کرد.

بر اساس توافقنامه وین، ایران قرار بود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را به روسیه ارسال کند تا پس از پالایش و غنی‌سازی بیشتر در این کشور، توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شود. این مبادله قرار بود با نظارت ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شود.

با این حال ایران در شرایط تازه‌ای که برای این مبادله مطرح کرد، خواستار تغییراتی در حجم اورانیوم ارسالی، مکان مبادله و زمان تحویل سوخت هسته‌ای شد که این شرایط از سوی غرب غیرقابل قبول خوانده شد.

آقای صالحی خود پیش از این که محمود احمدی‌نژاد خواستار آغاز تولید ۲۰ درصدی در داخل کشور شود، اعلام کرده بود که از نظر سازمان انرژی اتمی ایران اولویت با تأمین سوخت از خارج از کشور است و «قبلاً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بودیم که نصب و چیدمان سانتریفیوژهای ما به گونه‌ای است که بیش از ۵ درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین روز گذشته و همزمان با آغاز تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در تأسیسات غنی‌سازی نطنز گفته بود که همچنان در صورت تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران توسط کشورهای غربی، تهران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف خواهد کرد.

فرآیند تولید سوخت

آقای صالحی همچنین در مورد فرآیند تولید سوخت مورد نیاز رآکتور تهران به خبرنگاران گفته است که پس از تکمیل فرآیند غنی‌سازی، محصول به اصفهان می‌رود تا تبدیل به صفحه‌های سوخت شود و در رآکتور مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین افزوده است که «سوخت به گونه‌ای تحویل می‌شود که وقفه‌ای در کار رآکتور در امر سوخت‌رسانی ایجاد نشود».

آقای صالحی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد امکان فروش مازاد سوخت تولید شده نیز تأکید کرده است که این سوخت برای مصرف داخلی تولید می‌شود.

رآکتور تحقیقاتی تهران برای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و آمریکا به تازگی اعلام کرده است که «اگر ایران احساس می‌کند نیاز ویژه‌ای (به این ایزوتوپ‌ها) دارد، ما آمادگی داریم مشارکت کنیم و تلاش کنیم راه‌هایی را بیابیم که جامعه جهانی و احتمالاً ایالات متحده این نیازها را برآورده کنند».

به نظر می‌رسد با توجه به اعلام آغاز عملیات غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، واشینگتن پیشنهاد تأمین ایزوتوپ‌های مورد نیاز تهران را به عنوان گزینه دیگری مطرح کرده است که ایران را از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم منصرف سازد.

غنی‌سازی که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، از مدت‌ها پیش اصلی‌ترین موضوع مناقشه ایران و غرب بوده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه اتمی خود، ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را در دستور کار دارد، اما ایران همواره با رد این اتهام بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و هدف از این برنامه را تولید برق اعلام می‌کند.
XS
SM
MD
LG