لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۳

سخنگوی وزارت خارجه: ایران همچنان برای مبادله اورانیوم آمادگی دارد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
همزمان با آنکه رئیس دولت ایران خواستار شروع عملیات غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی شد، سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید مواضع تهران در خصوص معاوضه سوخت تغییر نکرده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یکشنبه در کنفرانس خبری خود با انتقاد از اظهارات مقام‌های کشورهای غربی درباره پیشنهاد وین، گفت: «آنها ... اعلام کردند که ما می‌خواهیم ایران را از تولید سلاح هسته‌ای با این روش دور کنیم. اینگونه اظهارنظر مقامات غربی نشان می‌داد هنوز با رفتار صادقانه و اعتمادسازی فاصله داریم.»

پیشتر برخی از مقام‌های غربی و از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، خروج اورانیوم غنی‌شده از ایران و مبادله آن با سوخت رآکتور تهران را، از نقاط قوت پیشنهاد وین برشمرده بودند؛ به گفته طرفداران این پیشنهاد، در صورت خروج ۷۵ درصد از اورانیوم غنی‌شده از ایران که معادل با ۱۲۰۰ کیلوگرم است، جمهوری اسلامی برای مدتی ظرفیت ساخت بمب اتم را نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه افزود: «این رویکرد آنها باعث شد این بحث مقداری پیچیده شد اما همچنان آمادگی معاوضه‌ سوخت را برای اینکه از این فرصت طرف‌های مقابل استفاده کنند و رویکرد مثبت در جهت تعامل داشته باشند آن را اعلام کردیم و همچنان برای این کار آمادگی داریم.... چنانچه آنها آمادگی خود را اعلام کنند در رابطه با جزئیات آن باید بحث‌های فنی و کارشناسی صورت گیرد.»

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه در حالی بیان شده است که در همین روز محمود احمدی‌نژاد از علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، خواست که غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کند؛ ایران تا پیش از این اورانیوم را تا حد ۳.۵ درصد غنی‌می‌کرد.

محمود احمدی‌نژاد، روز یکشنبه با این حال ضمن انتقاد از موضع کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت: «امروز هم اعلام می‌کنیم ایران برای تأمین نیازهای خود از قبیل نیروگاه، راکتورهای تحقیقاتی و یا تأمین دارو با دیگر کشورها به صورت عادلانه قرارداد می‌بندد اما اگر به‌گونه‌ای دیگر عمل کردند، باز هم خودمان می‌سازیم.»

از سوی دیگر روز جمعه، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در کنفرانس امنیت مونیخ گفته بود که تهران درباره مبادله سوخت در آینده نزدیک به توافقی با گروه وین دست می‌یابد.

با این حال مقام‌های کشورهای غربی ضمن استقبال از این گفته‌ها، نسبت به جدیت طرف ایرانی درباره پیشنهاد وین ابراز تردید کردند.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، که یک روز پیش از سخنرانی منوچهر متکی، ایران را به حیله‌گری و وقت‌کشی در مذاکرات هسته‌ای متهم کرده بود یک روز پس از سخنرانی وزیر خارجه ایران، گفت که نشانه‌ای از تغییر موضع ایران ندیده است.

روز شنبه نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، گفت که به رسیدن توافق با ایران درباره مبادله سوخت خوش‌بین نیست.
XS
SM
MD
LG