لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۲

واکنش آلمان به سخنان متکی در کنفرانس مونیخ


گیدو وستروله؛ وزیر امورخارجه آلمان
گیدو وستروله؛ وزیر امورخارجه آلمان
گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان یک روز پس از سخنرانی منوچهر متکی در کنفرانس امنیت مونیخ، می‌گوید هر گونه اقدام برای مبادله سوخت اتمی در خارج ایران برای غنی‌سازی بیشتر «آغاز خوبی» است اما با این حال دیدگاه برلین درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی تغییر نکرده است.

وزیر خارجه آلمان همچنین با بیان اینکه ایران همچنان نتوانسته است ظن غرب را نسبت به برنامه هسته‌ای برطرف کند،‌ گفته است «دستان ما همچنان به سوی آنها دراز است، اما تاکنون به هیچ چیز نرسیده است.»

وی اضافه کرده است، «من از دیروز تا به حال هیچ چیزی ندیده‌ام که مرا به تغییر دیدگاهم وادارد.»

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، جمعه شب در کنفرانس امنیتی مونیخ ابراز امیدواری کرده بود که در آینده نزدیک تهران در زمینه تبادل اورانیوم با گروه وین به نتیجه برسد.

منوچهر متکی گفته بود:«با توجه به گفت‌وگوهای انجام شده و نزدیکی نظرات تصور می‌کنم که زمینه انجام این تبادل در آینده نه چندان دور فراهم شده است و ما به یک توافق مبنایی نزدیک می‌شویم.»

این اظهارات منوچهر متکی در حالی بیان شد که روز سه‌شنبه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرده بود که ایران برای تبادل اورانیوم مشکلی ندارد.

اکنون گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، ساعاتی پس از سخنرانی منوچهر متکی در کنفرانس امنیت مونیخ ضمن استقبال از این سخنان، گفته است که ایران باید درباره برنامه اتمی خود هم شفاف‌سازی کند.

وزیر خارجه آلمان افزوده است که پذیرفتن صدور اورانیوم برای غنی‌سازی به خارج «به هرحال جایگزین مذاکره برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود. یک ایران مسلح به جنگ‌افزار اتمی برای ما ناپذیرفتنی است.»

آقای وستروله جمعه شب در یک مصاحبه رادیویی، ایران را به حیله‌گری در برنامه اتمی‌اش متهم کرده بود.

وی در این با مصاحبه با بیان این که تنها در صورت بازگشت جدی ایران به مذاکرات، جلوی اقدامات بعدی و اعمال تحریم گرفته می‌شود، گفته بود: «در دو سال گذشته ایران بارها بلوف و کلک زده است.»

با این حال وزیر دفاع آلمان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران موضع تندتری اتخاذ کرد و خواستار اقدام شورای امنیت سازمان ملل در این باره شد.

کارل تئودور زو گوتنبرگ در کنفرانس مونیخ تصریح کرد که هنگام آن است که شورای امنیت، «به مسئولیت بین‌المللی خود عمل کند و به این (وضع)پایان دهد و اقدامات متناسب اتخاذ کند.»


موضع‌گیری آمریکا و چین در مونیخ

روز شنبه، مشاور امنیت ملی کاخ سفید جیمز جونز نیز در کنفرانس امنیت مونیخ سخنرانی کرد و بار دیگر بر اعمال تحریم علیه ایران در صورت عدم همکاری تهران تأکید کرد.

جیمز جونز در کنفرانس امنیت مونیخ گفت: «این میزان اجماع ‌‌بی‌سابقه جهانی ... نشانگر این است که تهران باید به مسئولیت‌های خود پایبند باشد یا اینکه با تحریم‌های گسترده‌تر و انزوای روزافزون بین‌المللی روبرو می‌شود.»

وزیر خارجه چین نیز روز جمعه در کنفرانس امنیت مونیخ سخنرانی کرد و خواستار آن شد که در بر خورد با پرونده هسته‌ای ایران صبر و شکیبایی در پیش گرفته شود.

یان ییچی، وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه مذاکرات با ایران «وارد محرله مهمی» شده است، گفت: «طرف‌های درگیر (در این مذاکرات) با نظرداشت منافع کلی و بلندمدت، به تلاش‌های دیپلماتیک خود بیفزایند و با شکیبایی سیاستی با انعطاف‌پذیری، عملگرایی و ابتکار بیشتر در پیش گیرند.»
XS
SM
MD
LG