لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۵

گیتس در مورد دستیابی به توافق با ایران ابراز تردید کرد


رابرت گیتس
رابرت گیتس
یک روز پس از ابراز امیدواری منوچهر متکی برای رسیدن به یک توافق بر سر سوخت اتمی در آینده نزدیک، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، نسبت به رسیدن به چنین توافق زودهنگامی ابراز تردید کرد.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، جمعه شب در کنفرانس امنیتی مونیخ ابراز امیدواری کرده بود که در آینده نزدیک تهران در زمینه تبادل اورانیوم با گروه وین به نتیجه برسد.

آقای متکی گفته بود:«با توجه به گفت‌وگوهای انجام شده و نزدیکی نظرات تصور می‌کنم که زمینه انجام این تبادل در آینده نه چندان دور فراهم شده است و ما به یک توافق مبنایی نزدیک می‌شویم.»

با این حال رابرت گیتس روز شنبه به خبرنگاران در آنکارا گفت: «من چنین حسی ندارم که ما به یک توافق نزدیک هستیم.»

وزیر دفاع ایالات متحده افزود: «اگر ایران تصمیم گرفته است که پیشنهاد گروه ۱+۵ را بپذیرد باید این کار را (درچارچوب) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که به نظر او بهتر است گفت‌وگو درباره تأمین سوخت رآکتور تهران در آژانس بین‌المللی انرژی صورت بگیرد تا در مونیخ یا در رسانه‌ها.

رابرت گیتس گفت: «به نظر من، اگر ایرانی‌ها آماده‌اند پیشنهاد اولیه (وین) را بپذیرند، این گفت‌وگو را بهتر است در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهند تا در مونیخ یا در کنفرانس خبری رئیس جمهور احمدی‌نژاد.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که ایران نباید برای پذیرش این پیشنهاد وقت‌کشی کند چرا که در غیر اینصورت با موضعی متفاوت مواجه خواهد شد.

مقام‌های غربی تاکنون درباره جدیت ایران در جدیت ایران در پذیرش پیشنهاد وین ابراز تردید کرده‌اند.

بر پایه این پیشنهاد که ایران تاکنون پاسخ‌‌های ضدو نقیض به آن داده است، ایران باید اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را در یک محموله به روسیه بدهد و در قبال آن میزان کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای مصرف در رآکتور امیرآباد تهران دریافت کند.


رابرت گیتس در ادامه تصریح کرد: «واقعیت این است که ایران تاکنون هیچ کاری برای اطمینان‌بخشی به جامعه جهانی ... یا توقف حرکت به سوی سلاح هسته‌ای» انجام نداده است.

وزیر دفاع آمریکا افزود: «از این رو کشورهای مختلف باید ببینند که آیا زمان اتخاذ موضع متفاوت فرا رسیده است یا نه.»

به گفته وزیر دفاع آمریکا «ایران تنها کشوری در منطقه است که آشکارا اعلام کرده قصدش نابودی کشوری دیگر در منطقه است.»

از سوی دیگر در کنفرانس مونیخ، کاترین اشتون ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از جمله دیگر مقاماتی بود که بر ضرورت پاسخ صریح و روشن ایران در مورد پیشنهاد وین سخن گفت.

کاترین اشتون تصریح کرد که ایران باید به منظور اعتمادسازی، درباره این پیشنهاد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ رسمی دهد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ایران باید هم‌اینک به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد... پیشنهادی بر روی میز است؛ اقدامی ابتکاری برای اعتمادسازی با ایران درمورد همکاری عملی در حوزه هسته‌ای.»

گیدو وستروله،‌ وزیر خارجه آلمان، نیز روز شنبه ضمن اینکه از گفته‌های منوچهر متکی درباره پیشنهاد وین استقبال کرد، به صراحت گفت: «دستان ما همچنان به سوی آنها دراز است، اما تاکنون به هیچ چیز نرسیده است.»

با این حال کارل تئودور زو گوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان، با اتخاذ موضعی تندتر تصریح کرد و گفت هنگام آن است که شورای امنیت، «به مسئولیت بین‌المللی خود عمل کند و به این (وضع) پایان دهد و اقدامات متناسب اتخاذ کند.»
XS
SM
MD
LG