لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

ممانعت از پیوستن موسوی به راهپیمایان و ضرب و شتم زهرا رهنورد


میرحسین موسوی در راهپیمایی روز قدس
میرحسین موسوی در راهپیمایی روز قدس
سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی اعلام کرد که در جریان راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب نیروهای امنیتی مانع از پیوستن میرحسین موسوی به راهپیمایان شده‌اند و زهرا رهنورد همسر وی نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

بر اساس گزارش کلمه، آقای موسوی قصد داشته است که همچون سال‌های گذشته از خیابان مجاور سازمان حج و زیارت به راهپیمایان در خیابان آزادی بپیوندد که محاصره نیروهای امنیتی مانع از این کار شده است.

کلمه نوشته است که محاصره‌کنندگان آقای موسوی ترکیبی از «لباس‌شخصی‌ها، نیروهای گارد ویژه و افراد باتوم به دست» بوده‌اند.

آقای موسوی پیش از این هم در جریان راهپیمایی ۱۳ آبان در محل کار خود از سوی لباس‌شخصی‌ها و نیروهای امنیتی محاصره شده بود به نحوی که امکان شرکت در این راهپیمایی را نیافت.

خبر ممانعت نیروهای امنیتی از حضور میرحسین موسوی در جمع راهپیمایان در حالی است که سایت کلمه در خبری مستقل از حمله نیروهای امنیتی به زهرا رهنورد خبر داده است.

این گزارش حاکی است که خانم رهنورد در حالی که قصد پیوستن به راهپیمایان در میدان صادقیه تهران را داشته است مورد حمله «لباس شخصی‌ها و نیروهایی با لباس نظامی» قرار گرفته است و در اثر این حمله خانم رهنورد از ناحیه سر و کمر مضروب شده است.

همین منبع خبری می‌گوید که همسر میرحسین موسوی که پیش از این نیز در جریان شرکت در راهپیمایی‌های اعتراضی مورد حمله قرار گرفته بود، بعد از این حادثه با کمک و حمایت مردم و تشکیل حلقه انسانی توانسته است از محاصره نیروهای امنیتی خارج شود.

پیشتر یک شاهد عینی نیز در گفت‌گو با رادیو فردا خبر مربوط حضور زهرا رهنورد در میدان صادقیه تهران را تأیید کرده بود.

گزارش‌های مربوط به اقدام نیروهای امنیتی علیه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حالی است مهدی کروبی و محمد خاتمی از دیگران رهبران اصلاح‌طلبان نیز در جریان پیوستن به راهپیمایان سالگرد پیروزی انقلاب ۵۷ مورد حجوم لباس شخصی‌ها قرار گرفتند.

مهدی کروبی همان طور که از پیش وعده داده بود قصد داشت در میدان صادقیه به راهپیمایان بپیوندد اما دقایقی پس از حضور در خیابان اشرفی اصفهانی، واقع در شمال میدان صادقیه، وی و همراهانش مورد حمله نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه قرار گرفتند و آن گونه که حسین کروبی فرزند وی به رادیو فردا گفت، علی کروبی دیگر فرزند آقای کروبی بازداشت شد.

محمد خاتمی نیز در خیابان زنجان مورد حمله لباس‌شخصی‌ها قرار گرفت و علاوه بر این برادر او، محمدرضا خاتمی، به همراه همسرش، زهرا اشراقی، پس از بازداشتی کوتاه‌مدت آزاد شدند.

در همین حال برخی گزارش‌های رسیده، از وقوع درگیری‌های پراکنده در تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و سمنان خبر می‌دهند.

در تهران مأموران یگان ویژه و لباس شخصی ها با پرتاب گاز اشک آور و گلوله رنگی و حمله با باتوم مانع پیوستن معترضین به یکدیگر و راه یافتن آنها به خیابان آزادی شدند و تصاویر ویدیویی انتشار یافته بر روی سایت‌های اینترنتی هزاران مأمور یگان ویژه و انتظامی را در خیابان‌های تهران نشان می‌دهد که مشغول پراکنده کرده متعرضان هستند.

تصاویر ویدیویی دیگری نیز شمار زیادی از معترضان را در حال سر دادن شعار در متروی تهران و خیابان‌های منطقه آریاشهر، امیرآباد، ونک و شریعتی نشان می‌دهد که شعارهایی از قبیل «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «مرگ بردیکتاتور» سر می‌دادند. در منطقه صادقیه نیز شعارهایی در حمایت از برگزاری همه‌پرسی و نیز میرحسین موسوی سر داده شده است.

این تحرکات در حالی است که پیش از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن، برخی مقام‌های نظامی و انتظامی به معترضان در مورد حضور اعتراضی در این راهپیمایی هشدار داده بودند و از جمله خبرگزاری فارس از خبرگزاری‌های حامی دولت صبح روز پنجشنبه به نقل از یک مقام آگاه در نیروی انتظامی نوشت که در مراسم راهپيمايی ۲۲ بهمن «هر کس، تحت هر عنوانی از سوی پليس و نيروی‌های امنيتی دستگير شود تا ۲۰ فروردين در بازداشت می‎ماند».

رویکرد حکومت ایران در سرکوب معترضان با اعتراض نهادهای مختلف حقوق بشری روبه‌رو شده است و در روزهای گذشته ایالات متحده و اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی اتحاديه اروپا و آمريكا در بيانيه مشتركى از احتمال سركوب معترضان به نتيجه انتخابات ايران در سالروز انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ابراز نگرانى كرده و خواستار احترام جمهورى اسلامى به حقوق بشر شدند.
XS
SM
MD
LG