لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

محمدتقی کروبی: تعدادی از دوستان مهدی کروبی امروز احضار شدند


دفتر مهدی کروبی امروز در اطلاعيه ای ضمن دعوت مجدد مردم به شرکت در راهپيمايی ۲۲ بهمن، اعلام کرده است که آقای کروبی ۱۰ صبح روز پنج شنبه از فلکه دوم صادقيه به سمت ميدان آزادی حرکت می کند.

در اين اطلاعيه خطاب به مردم آمده: آرام و محکم همچون گذشته خواست های قانونی و بر حقتان را با سکوت مطالبه کنيد.

در همین زمینه، محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی در گفت و گو با رادیو فردا توضیحاتی درباره حضور پدرش در راهپيمايی ۲۲ بهمن ارائه کرده است:

رادیو فردا: مهدی کروبی اعلام کرده است که در راهپيمايی ۲۲ بهمن شرکت می کند، ممکن در این زمینه توضیح بیشتری ارائه کنید؟


محمدتقی کروبی: همان طور که ايشان وعده کرده بودند، در راهپيمايی ۲۲ بهمن که متعلق به تمام ايرانيان و يادآور انقلاب و آرمان های آن است شرکت می کند. شرکت ايشان در راهپيمايی امسال نيز مانند شرکت همه ساله ايشان در راهپيمايی های ۲۲ بهمن است. همان طور که در سايت هم اعلام شده است، فردا آقای کروبی راهپيمايی خود را همراه با مردم عزيز و گرامی از فلکه صادقيه آغاز می کند.

با توجه به اين که آقای کروبی در راهپيمايی ۱۳ آبان مورد حمله نيروهای لباس شخصی قرار گرفتند، فکر می کنيد در راهپيمايی فردا خطری متوجه امنيت ايشان بشود؟

ما اميدورايم چنين چيزی اتفاق نيفتد. ۲۲ بهمن نقطه ای است که می تواند تمام جريانات کشور را به يک مرز اعتدال و عقلانيت برساند. مطالبه آرمان های انقلاب و قانون اساسی هم در همين راستا انجام می شود و اميدواريم آن گروه تند و افراطی مرتکب عملی نشوند که هزينه آن برای کل کشور و جامعه امروز سنگين تمام شود و بحران را بيشتر کند.

همان طور که می دانيد آقايان کروبی، موسوی و سايرين که مردم را به راهپيمايی دعوت کرده اند، خواستار مطالبه حقوق در کمال آرامش و سکوت هستند. من فکر می کنم عقلای آن مجموعه هم به دنبال يک راهپيمايی آرام هستند، اگر چه ممکن است با گرايشات و انديشه های متفاوت در اين راهپيمايی شرکت کنند.

آقای کروبی! گروهی تحت عنوان «جنبش سرخ حسينی» با انتشار بيانيه ای گفته است « اگر با خارهای ناچيزی در پای ملت مواجه شوند، مسير راهپيمايی را به سمت خانه های آنها تغيير خواهند داد». به نظر شما منظور نويسندگان اين بيانيه چيست؟

اگر منظور شما همان بيانيه ای است که در سايت «رجانيوز» چاپ شده، اين بيانيه توسط گروهی منتشر شده که خلق الساعه يا يک بار مصرف هستند و در جهت اهداف خاصی به وجود می آيند و بيانيه صادرمی کنند. اين بيانيه با کلمه «انتقام» شروع می شود، در حالی که ما مسلمان و پيرو مکتب علوی هستيم و از خشونت استقبال نمی کنيم و اميدواريم چنين اتفاقی هم رخ ندهد. يک روايت نبوی داريم که می گويد از سه گروه پرهيز کنيد، سگ هار و ديوار خراب و دسته سوم هم که گفتنش مناسب نيست.

در قرآن آمده است از کسانی که فرياد بيشتری می زنند بايد پرهيز کرد و قرآن هم به اعتدال توصيه می کند و می گويد زشت ترين اصوات صدای خران است.

چنين گروه هايی به دنبال به آشوب کشيدن و ايجاد تنش و بحران در سطح جامعه هستند. سايت «رجانيوز» هم متعلق به آدم های مجهول الهويه ای است که از بيت المال ارتزاق می کنند و به دنبال ايجاد بحران در کشور هستند.

گويا روز دوشنبه پاسپورت آقای حسين کروبی در فرودگاه امام خمينی توقيف شده و از ايشان خواسته اند خودش را به وزارت اطلاعات معرفی کند. از سوی ديگر هم اين گونه بيانيه ها منتشر می شود.آيا مجموعه اين اقدامات برای اين است که آقای کروبی را از ميدان خارج کنند؟


همه دوستان می دانند آقای کروبی اگر تصميمی بگيرد سعی می کند به وعده خود عمل کند، ولی مشکلات بسيار است و دستگيری های اخير هم در راستای ممانعت از حضور ايشان در راهپيمايی است.

برای من عجيب است که سيمای جمهوری اسلامی همه را دعوت می کند به حضور در راهپيمايی و از سوی ديگر برای کسانی که می خواهند در اين راهپيمايی شرکت کنند مشکل ايجاد می کند.

امروز بخشی از دوستانی که با آقای کروبی در مراسم شرکت می کردند احضار شده اند، با اين دليل که حفاظت از آقای کروبی مناسب نيست. آنها تا اين ساعت به منزل خود بازنگشته اند و ظاهراً بازداشت شده اند. اينها دوستان نزديکی بودند که بيشتر از خانواده شهدا و يا از فرماندهان و دوستان ما در جبهه های جنگ هستند که امروز بخشی از آنها بازنشسته اند ولی برای مسايل امنيتی و حراستی به صورت داوطلبانه حضور داشتند، ولی متاسفانه تعدادی از آنها امروز احضار شدند و از سرنوشت آنها خبری نيست.

در صورت ادامه بازداشت اين افراد تغييری در تصميم آقای کروبی برای حضور در راهپيمايی ايجاد خواهد شد و اگر قرار باشد ايشان به تنهايی و فقط همراه با شما و ديگر فرزندشان در راهپيمايی شرکت کنند چه کسی امنيت ايشان را به عهده خواهد گرفت؟

نکته اساسی هم برای ما همين نکته است. از سويی دوستان فشار می آورند که امنيت ايشان مناسب نيست اما از سوی ديگر امکانات عملی تحقق حفاظت را مانع می شوند. اين يکی از مشکلات اساسی است و ما نسبت به اين امر نگران هستيم.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG