لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

ابراز نگرانى وزیر خارجه آلمان نسبت به سرکوب معترضان در ایران


گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان با تقبیح رفتار حکومت ایران با معترضان و ابراز نگرانى شدید نسبت به اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان، از عزم جامعه جهانى براى تشدید تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى خبر داده است.

به گزارش خبرگزارى آلمان گیدو وستروله، وزیر خارجه این کشور روز جمعه نسبت به اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان در ایران «عمیقاً» ابراز نگرانى کرد.

وى با اشاره به سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران اظهار داشت: «کسى که اینگونه با تظاهرکنندگان رفتار مى‌کند، نشان مى‌دهد که چیزى از دمکراسى سردرنمى‌آورد».

این سخنان تنها یک روز پس از آن بیان مى‌شود، که نیروهاى امنیتى و لباس شخصى در ایران همزمان با برگزارى تظاهرات روز ۲۲ بهمن با حمله به تظاهرکنندگان معترض و رهبران جنبش سبز در ایران به اقدامات خود علیه فعالان جنبش سبز در ایران ادامه دادند.

بر اساس گزارش‌هاى رسیده از تهران، نیروهاى پر شمار دولتى که ترکیبى از مأموران یگان ویژه و لباس شخصى‌ها بودند، در حاشیه راهپیمایى ۲۲ بهمن، با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌هاى رنگى و حمله با باتوم مانع پیوستن معترضان به یکدیگر و راه یافتن آنها به مسیرهاى راهپیمایى شدند.

به دنبال سرکوب معترضان در این روز کاترین اشتون، مسئول سیاست اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌اى با اعلام حمایت از حرکت آزادى‌خواهانه مردم ایران، نسبت به نحوه مواجهه حکومت ایران با معترضان عمیقاً ابراز نگرانى کرده بود.

وزیر خارجه آلمان در بخش دیگرى از سخنان خود با اشاره به ادامه غنى‌سازى اورانیوم در ایران اعلام کرد، جامعه جهانى در قبال عدم همکارى جمهورى اسلامى از خود واکنش نشان خواهد داد.

گیدو وستروله افزود: « چنانچه ایران همکارى نکند، در باره گسترش تحریم‌ها علیه این کشور تصمیم مى‌گیریم».

وى با بیان این که مجهز شدن ایران به جنگ‌افزارهاى هسته‌اى به هیچ رو قابل پذیرش نیست، اظهار داشت: « دست دراز شده به سوى ایران بدون پاسخ مانده است».

وزیر خارجه آلمان به سخنان باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده اشاره کرده است که اندکى پس از روى کار آمدن در سال گذشته گفته بود، واشنگتن دست خود را به سوى ایران دراز کرده و در انتظار پاسخ متقابل ایران است.

گیدو وستروله همچنین با متهم کردن ایران به تلاش براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى گفته است: « جامعه جهانى تا ابد صبر نمی‌کند و تدابیرى براى مقابله با تجهیز ایران به جنگ‌افزارهاى هسته‌اى اتخاذ خواهد کرد».

در حالى که وزیر خارجه آلمان از تشدید تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته است، مقام‌هاى گمرکى در فرانکفورت روز جمعه از کشف یک محموله نظامى به مقصد ایران خبر دادند.

بر اساس این گزارش این محموله که شامل ۲۱۸ جعبه کلید مخصوص سیستم‌هاى خنک‌کننده ویژه پناهگاه‌هاى نظامى بود، از مسکو به مقصد تهران بارگیرى شده بود که در اواخر سال گذشته میلادى در فرودگاه فرانکفورت توقیف شده است.

اداره جنایى گمرک آلمان علیه فرستندگان این محموله اعلام جرم کرده است.
XS
SM
MD
LG