لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

از «مادر فیلم‌های علمی‌خیالی» تا شکار در تهران و کاوش در غذا و عشق


متروپولیس بر پرده دروازه براندنبورگ در برلین
متروپولیس بر پرده دروازه براندنبورگ در برلین
خبرنگار اعزامی رادیو فردا به برلین

شصتمین جشنواره فیلم برلین؛ سه‌شنبه، روز ششم: نمایش فیلم شکارچی از رفیع پیتز در بخش مسابقه و نمایش فیلم دستور آشپزی از محمد شیروانی در بخش «سینمای آشپزخانه»

بخشی از بودجه فیلم شکارچی، محصول مشترک ایران و آلمان، توسط «صندوق جهانی سینما» تأمین شده است که امسال دو محصول دیگر آن نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی هستند: فیلم «شیره غم» از پرو اثر کلودیا یوسا و فیلم «عجمی» از اسرائیل اثر یارون شانی و اسکندر کوپتی.

دستور آشپزی محمد شیروانی نیز در کنار ۱۰ فیلم دیگر در بخش سینمای آشپزخانه نمایش داده می‌شود که قرار است کاوشی باشد در رابطه غذا و عشق و طبیعت و محیط زیست.

اما در حالی که شصتمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم برلین روز سه‌شنبه وارد ششمین روز خود شد و مانند هر جشنواره الف دیگر در دنیا هر روز آن اتفاقی در عرصه سینما محسوب می‌شود، هنوز اغلب سینماگران و منتقدان حاضر در این دوره از جشنواره از نمایش فیلم «متروپولیس» در روز یک‌شنبه گذشته به عنوان بزرگ‌ترین اتفاق «برلیناله» یاد می‌کنند.

فیلم شکارچی، اثر رفیع پتز کارگردان ایرانی، محصول مشترک ایران و آلمان است

جدیدترین نسخه از فیلم متروپولیس روز یک‌شنبه بر پرده‌ای بزرگ در دروازه براندنبورگ شهر برلین به نمایش درآمد و حتی هوای آزاد و دمای زیر صفر از استقبال مردم از این فیلم نکاست؛ همه دو ساعت و نیم فیلم را به تماشا ایستادند تا در این اتفاق بزرگ در سینمای قرن بیست و یکم شریک باشند.

فیلم متروپولیس را که این بار با یکی دو صحنه اضافه و با کیفیتی عالی به روی پرده رفت می‌توان «آواتار» قرن بیستم نامید. این فیلم اثر فریتز لانگ که مورخان سینما آن را «مادر تمام فیلم‌های علمی‌خیالی» می‌دانند ۸۳ سال پیش در استودیوهای بابلزبرگ شهر برلین با هزینه‌ای معادل ۲۰۰ میلیون دلار امروز ساخته شد، اما برخلاف آواتار جیمز کامرون که همین چندی پیش پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما لقب یافت در گیشه سخت شکست خورد.

پس از آن یک عاشق آرژانتینی سینما در دهه دوم قرن بیستم نسخه‌ای از فیلم را خرید و با خود به کشورش برد. یکی دو صحنه‌ای که اکنون به فیلم متروپولیس اضافه شده و پیشتر تصور بر این بود که گم شده در سال ۲۰۰۸ در خانه همین فرد یافت شده است.

تقدیر از استعدادهای تازه در سینمای جهان

در حالی که جشنواره فیلم برلین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و جاافتاده‌ترین جشن‌های سینما بیش از همه عرصه تاخت و تاز سینماگران برجسته و کهنه‌کار دنیاست و این را از در و دیوار شهر نیز که پوشیده از پرتره کارگردانان و هنرپیشه‌های مشهور است می‌توان فهمید، سینماگران جوان نیز از برلین دست خالی بیرون نمی‌روند.

روز گذشته در بخش استعدادهای تازه برلیناله «جایزه امروز برلین» در مراسمی به برین چی‌نی از استرالیا برای فیلم کوتاه «جونا و ماهیت متغیر غم غربت» اهدا شد.

امسال در این بخش ۳۵۰ فیلمساز جوان از ۹۵ کشور دنیا حضور دارند تا در قالب کارگاه، کلاس یا سمینار از تجربیات سینماگران معروفی چون استیون فریرز، خالق فیلم ملکه، یوجی یامادا، از کارگردانان کهنه‌کار ژاپن، و تام تیک‌ور که در ایران بیشتر با فیلم «بدو، لولا، بدو» شناخته می‌شود بهره ببرند.

در پایان جشنواره، از میان این فیلمسازان جوان نام پنج نفر به عنوان فینالیست برای جایزه سال بعد اعلام خواهد شد. این پنج نفر به واسطه برلیناله ایده‌های خود را با پنج کمپانی فیلمسازی معتبر در میان می‌گذارند و می روند به سراغ فیلم ساختن تا سال آینده با فیلم ساخته‌شده خود در شصت و یکمین دوره از جشنواره شرکت کنند.
XS
SM
MD
LG