لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

سینمای ایران با «شکارچی» در شصتمین جشنواره فیلم برلین


نمایی از فیلم شکارچی با کارگردانی و بازی رفیع پیتز
نمایی از فیلم شکارچی با کارگردانی و بازی رفیع پیتز
در شصتمین دوره از جشنواره فیلم برلین که روز پنج‌شنبه گذشته، یازدهم فوریه، ۲۲ بهمن، کلید خورد، شش فیلم که با مشارکت سینماگران ایرانی ساخته شده است حضور دارند.

نماینده سینمای ایران در این جشنواره فیلم شکارچی به کارگردانی رفیع پیتز است که در بخش مسابقه با ۱۹ فیلم دیگر این بخش به رقابت خواهد پرداخت.

شکارچی محصول سال ۲۰۱۰ و تولید مشترک ایران و آلمان است. فیلمنامه شکارچی بر اساس داستانی از بزرگ علوی نوشته شده است و داستان مرد جوانی را به تصویر می‌کشد که از دست ماموران پلیس به یک جنگل می‌گریزد و در آنجا نیز گرفتار دو مامور پلیس دیگر می‌شود و همگی آن‌ها در این جنگل که به هزارتویی می‌ماند گم می‌شوند.

رفیع پیتز، میترا حجار، علی نیک‌صولت و حسن قلعه‌نوعی از جمله افرادی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

شکارچی رفیع پیتز با نوزده فیلم دیگر، از جمله نویسنده پشت پرده به کارگردانی رومن پولانسکی و قاتل درون من اثر مایکل وینترباتم، برای جایزه خرس طلایی این دوره از جشنواره برلین به رقابت می‌پردازد.

در بخش جنبی، سینمای آشپزی، دو مستند ایرانی دستور آشپزی محمد شیروانی و موش و گربه به کارگردانی مشترک بیژن زمان پیرا و ناهید قبادی به روی پرده می‌روند.

مستند دستور آشپزی که در برلیناله، نام جشنواره برلین، آن را با نام کتاب آشپزی ایرانی می‌شناسند، داستان شش زن خانه‌دار در تهران است که در یکی از روزهای ماه رمضان در حال تدارک افطاری هستند.

فیلم مستند موش و گربه نیز در مورد دو کودک کار است که در اطراف سنندج زندگی می‌کنند و برای گذران زندگی به جمع‌آوری خرده نان و زباله می‌پردازند.

اما در بخش پانوراما، مستند سبز، سفید و سرخ به کارگردانی نادر داوودی حضور دارد که مستندی است درباره مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران و سه هفته منتهی به انتخابات را پوشش می‌دهد.

همچنین در بخش فیلم کوتاه، فیلم از باد بپرس به کارگردانی بتین قبادی بر روی اکران می‌رود و فیلم «پایان همه محدودیت‌ها» به کارگردانی رضا حائری در بخش تریبون (فورم) به نمایش گذاشته می‌شود.

در تاریخ جشنواره بین‌المللی برلین،‌ سینمای ایران بارها مورد توجه و تقدیر داوران این جشنواره قرار گرفته است و می‌توان گفت در چند سال اخیر حضور سینمای ایران در این جشنواره پررنگ‌تر از پیش بوده است. دریافت سه خرس نقره‌ای از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ گواهی است بر این مدعا.

در سال ۲۰۰۶، بهمن قبادی به خاطر کارگردانی فیلم آفساید جایزه خرس نقره‌ای را دریافت کرد. رضا ناجی نیز در سال ۲۰۰۸ برای بازی در فیلم آواز گنجشک‌ها ساخته مجید مجیدی در این جشنواره به عنوان بهترین بازیگر نقش مرد شناخته شد.

سال گذشته نیز اصغر فرهادی خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی پنجاه و نهمین جشنواره برلین را برای فیلم درباره الی از آن خود کرد.
XS
SM
MD
LG