لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

یازده تبعه خارجی با گذرنامه اروپایی؛ «مظنون به قتل فرمانده حماس»


رئیس پلیس دوبی روز دوشنبه در یک نشست خبری ۱۱ مظنون به قتل محمود المبحوح را معرفی کرد
رئیس پلیس دوبی روز دوشنبه در یک نشست خبری ۱۱ مظنون به قتل محمود المبحوح را معرفی کرد
یک روز پس از آنکه فرمانده کل پلیس دوبی اسامی، عکس‌ها و تصاویر ویدئویی متعددی را در مورد ۱۰ مرد و یک زن مظنون به انجام ترور یکی از سران حماس را منتشر کرد، یک مقام ارشد اطلاعاتی انگلیسی این احتمال را مطرح کرده است که ترور از سوی موساد، سازمان امنیت خارجی اسرائیل، صورت گرفته باشد.

یک مقام اطلاعاتی انگلیسی به روزنامه دیلی تلگراف گفته است که دولت بریتانیا احتمال دخالت شهروندان ایرلند در ترور محمود عبدالرؤوف المبحوح را قطعی نمی‌داند و برای نیروهای اطلاعاتی این کشور روشن است که ترور المبحوح به دستور موساد انجام شده است.

ضاحی خلفان تمیم، فرمانده پلیس دوبی دوشنبه در یک نشست خبری، که در تاریخ این امارت بی‌سابقه بود، اسامی ۱۱ تن را همراه با عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به حضور آنان در دوبی، از لحظه ورود این افراد به خاک دوبی تا لحظه خروج آنها را منتشر کرد.

جسد محمود عبدالرؤوف المبحوح روز بیستم ژانویه در هتل محل اقامتش در دوبی به دست آمد. تحقیقات پلیس دوبی و نیز تحقیقات داخلی که حماس خود انجام داده بود، نشان می‌دهد که المبحوح، روز ۱۹ ژانویه، حدود شش ساعت پس از رسیدن به دوبی، در اتاق هتلش در دوبی خفه شد.

المبحوح از فرماندهان یگان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس بود.

براساس گزارش‌هایی که فرمانده کل پلیس دوبی دوشنبه منتشر کرد، عوامل مظنون به ترور المبحوح خود با پروازهای متعدد از اروپا به دوبی رسیدند و در هتل‌های مختلف مستقر شدند. شش نفر گذرنامه انگلیسی، سه تن گذرنامه ایرلندی، یک نفر گذرنامه فرانسوی و یک تن گذرنامه آلمانی داشته‌اند.

این افراد به بهانه‌های مختلف، المبحوح را از لحظه رسیدن به دوبی، در ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر روز ۱۹ ژانویه و پس آن ترک فرودگاه به سوی هتل «بستان الرتانا» در ساعت ۱۵:۲۰، زیرنظر داشتند.

مظنونین پیوسته در لابی این هتل، آسانسور و یا مرکز خریدی که المبحوح در ساعات غروب به آن رفته بود، وی را همچنان تحت نظر داشتند.

یک گروه دیگر از مظنونین نیز با استفاده از تجهیزات پیشرفته از قبل وارد اتاق المبحوح شده و منتظر آمدن او بودند. این گروه، چهار نفر بودند که چهره آنها سنی جوان‌تر را نسبت به گروه تعقیب‌کننده المبحوح نشان می‌دهد.

المبحوح ساعت ۲۰:۲۴ شب وارد اتاق خود می‌شود و آن لحظه، آخرین تصویری است که از او در دست است.

بر اساس ویدئوهای منتشره از سوی فرماندهی پلیس دوبی، در دقایقی که قتل صورت گرفته، تنها زن عضو تیم همراه با یک مرد در نزدیکی درب اتاق کشیک می‌دادند.

در تصاویر ویدئوئی دیده می‌شود که در ساعت ۲۰:۴۶ دقیقه اعضای تیم جلوی آسانسور هستند، وارد آسانسورشده و دقیقه‌ای بعد از هتل خارج می‌شوند.

پلیس دوبی می‌گوید، مظنونان پس از ساعتی، با پروازهای مختلف به اروپا، از جمله به مونیخ رفتند.

فرمانده تیم، مردی است که با گذرنامه فرانسوی، با نام پیتر الوینگار، و با هواپیما از پاریس به دوبی رسیده بود. این مرد بلافاصله در پی ترور، دوبی را ترک کرده است.

در تصاویر ویدئویی دیده می‌شود که مظنونان، تلاش زیادی کرده بودند که با ریش یا سبیل و یا کلاه گیس و یا استفاده از کلاه‌های تنیس تا حدی چهره واقعی خود را بپوشانند اما کمترین موفقیت را در این زمینه داشته‌اند و چهره آنها در هر حال دیده می‌شود.

پلیس دوبی اعلام کرد که درخواست استرداد یازده «اروپایی» را به اینترپل داده است. مقامات امارات پیشتر گفته بودند اگر معلوم شود که قتل کار اسرائیل بوده، خواهان استرداد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور خواهند شد.

مأموریت‌هایی که ممکن است برای مناسبات خارجی و امنیت اسرائیل در جهان عواقبی داشته باشد، به کسب اجازه مستقیم نخست‌وزیر اسرائیل نیاز دارد.

دستگیری دو فلسطینی در ارتباط با قتل المبحوح

فرمانده پلیس دوبی همچنین گفته است که دو فلسطینی نیز به دلیل احتمال ارتباط با ترور المبحوح دستگیر شده‌اند؛ سران حماس این دو را عضو تشکیلات فلسطینی معرفی کردند اما حکومت خودگردان معتقد است که این افراد عضو حماس هستند.

مقامات ارشد تشکیلات فلسطینی تأکید کردند که این دو فلسطینی تحویل داده شده به دوبی، از چهره‌های فعال در جنبش حماس هستند، و یکی از آنها فردی است در فرودگاه دوبی از المبحوح استقبال کرده و او را با خود به هتل برده بود.

فرد فلسطینی دیگر، کسی است که المبحوح در فاصله ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰ شامگاه روز قتل خود، در یک مرکز خرید بزرگ در دوبی با او دیدار کرد.

در برخی از گزارش‌ها آمده است که این دو فلسطینی پس از ترور المبحوح به اردن گریخته‌اند، و به درخواست امارات متحده عربی، دولت اردن آنها را در روزهای اخیر به دوبی تحویل داده است.

در پی نشست خبر فرمانده کل پلیس دوبی، سازمان حماس بار دیگر تأکید کرد که ترور مقام ارشد این جنبش را کار موساد اسرائیل می‌داند.

حماس از روز بیستم ژانویه تا سی‌ام ژانویه در حالی که از کشته شدن المبحوح خبر داشت، در این مورد سکوت کرده بود. اما در روز سی‌ام ژانویه اعلام کرد که در جریان ۱۰ روز سکوت، «در حال تحقیقات داخلی در مورد ترور» بوده است.

موساد تا کنون در مورد اتهامات جدید مطرح شده علیه این سازمان سکوت کرده است.

نام المبحوح در گزارش‌های اطلاعاتی اسرائیل به عنوان ارشدترین مهره حماس که مسئول انتقال محموله‌های تسلیحات و مهمات اهدایی از سوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی برای حماس در غزه بوده، مطرح شده بود.

مقامات اسرائیل المبحوح را متهم می‌کردند که در سال‌های اخیر از جمله از طریق خاک مصر، دست به کار انتقال محموله‌های اسلحه برای نیروهای حماس به درون غزه بوده است.
XS
SM
MD
LG