لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

«بيش از ۹۰ روزنامه نگار طى سال ۲۰۰۹ در ایران بازداشت شده اند»


يك سازمان بين المللى مدافع آزادى مطبوعات روز سه شنبه اعلام كرد كه ايران با دستگيرى بيش از ۹۰ روزنامه نگار يكى از مهمترين سركوبگران روزنامه نگاران در جهان به شمار مى رود.

كميته دفاع از روزنامه نگاران كه مقر آن در نيويورك است در گزارش سالانه خود در باره آزادى مطبوعات گفته است كه هنوز ۲۳ نويسنده و دبير خبرى در بازداشت به سر مى برند كه ايران را پس از چين در رده دوم بازداشت روزنامه نگاران قرار مى دهد.

اين گزارش مى گويد: ايران «يكى از سركوب هاى گسترده و وحشيانه عليه مطبوعات را تا جايى كه به خاطر آورده مى شود به خود ديده است.»

بر اساس گزارش كميته دفاع از روزنامه نگاران، اين سركوب ها پس از انتخابات رياست جمهورى در خردادماه گذشته شدت گرفته است.

در گزارش ياد شده اعلام شده كه بيش از ۷۰ روزنامه نگار طى سال گذشته ميلادى در جهان كشته شده اند.

در اين گزارش از چين به عنوان نخستين ناقض حقوق روزنامه نگاران در جهان نام برده و گفته شده است كه ۲۴ روزنامه نگار همچنان در بازداشت به سر مى برند.

گزارش كميته دفاع از روزنامه نگاران و اعلام تعداد روزنامه نگاران بازداشت شده در ايران در حالى منتشر مى شود كه برخى ديگر از سازمان هاى بين المللى از جمله گزارشگران بدون مرز از زندانى بودن ۴۲ روزنامه نگار در بازداشتگاه هاى ايران خبر داده اند.

گزارشگران بدون مرز در اين زمينه، ايران را «بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان» معرفى كرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز پيشتر در بيانيه اى گفته بود كه به دنبال اعتراض‌ ها به نتيجه انتخابات رياست جمهورى ۲۲ خرداد در ايران، بيش از ۱۰۰ روزنامه ‌نگار بازداشت و بيش از ۵۰ روزنامه نگار نيز واردار به ترك كشور شده‌ اند.

وضعيت روزنامه نگاران در خاورميانه

كميته دفاع از روزنامه نگاران در بخش ديگرى از گزارش سالانه خود به وضعيت روزنامه نگاران در خاورميانه اشاره كرده و نهادهاى حكومتى كشورهاى اين منطقه را متهم كرده است كه به محدود سازى مطبوعات از طريق قوانين و همچنين آزار روزنامه نگاران بوسيله دادگاه ها ادامه مى دهند.

اين گزارش مى افزايد: تلاش هاى فزاينده اى از سوى كشورهاى خاورميانه صورت مى گيرد تا جريان آزاد اطلاعات از طريق اينترنت، بويژه با زير نظر گرفتن و آزار و اذيت وبلاگ نويسان، خاموش شود.

كميته ياد شده در اين زمينه به مورد مصر اشاره و از فعالان مدنى اين كشور نقل و قول كرده است كه «پليس اينترنتى» استفاده از اين ابزار توسط كاربران را ردگيرى كرده و اطلاعات مربوط به آنها را در اختيار نهادهاى امنيتى قرار مى دهد.

اين گزارش از كاهش بى سابقه تلفات كاركنان رسانه ها در عراق طى سال گذشته خبر داده و آن را ناشى از كم شدن ميزان خشونت در اين كشور دانسته است. با اين حال كميته حفاظت از روزنامه نگاران در گزارش خود از روند رو به رشد محدوديت هاى دولتى و حمله به كاركنان رسانه ها حتى در منطقه امن منطقه كردنشين عراق انتقاد كرده است.

گزارش ياد شده شمار روزنامه نگاران كشته شده در عراق طى سال ۲۰۰۹ را چهار نفر اعلام كرده است در حالى كه اين رقم در سال پيش از آن ۱۱ نفر و در سال ۲۰۰۷ نيز ۳۲ نفر بود.

كميته دفاع از روزنامه نگاران همچنين از يمن به عنوان «يكى از مهمترين كشورهاى سركوبگر در زمينه آزادى مطبوعات در منطقه» خاورميانه نام برده و سركوب خبرى، محدوديت هاى انتشار نشريه و كنترل بر روى توزيع مطبوعات را از جمله موانع آزادى رسانه ها در اين كشور معرفی کرده است.

در اين گزارش از اسرائيل نيز به دليل محدوديت هاى اطلاع رسانى در جريان جنگ سال گذشته در غزه نيز انتقاد و گفته شده است كه اين كشور به طور وسيعى مانع پوشش خبرى جنگ از سوى روزنامه نگاران شده است.
XS
SM
MD
LG