لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۳

گزارشگران بدون مرز: بازداشت ۱۰۰ روزنامه نگار در ايران طی ۱۵۰ روز


تصاویری از روزنامه نگاران ایرانی بازداشت شده پس از انتخابات ریاست جمهوری
تصاویری از روزنامه نگاران ایرانی بازداشت شده پس از انتخابات ریاست جمهوری
سازمان گزارشگران بدون مرز روز پنجشنبه در بيانيه اى با محكوم كردن بازداشت هاى اخير خبرنگاران در ايران اعلام كرد: در كمتر از ۱۵۰ روز، ۱۰۰ روزنامه نگار در ايران بازداشت شده اند.

اين سازمان كه مقر آن در پاريس است در بيانيه خود به آخرين بازداشت ها در ايران اشاره كرده و گفته است: فرهاد پولادى، خبرنگار خبرگزارى فرانسه و نفيسه زارع كهن، همكار بسيارى از روزنامه هاى اصلاح طلب روز ۱۳ آبان در پى تظاهرات هاى خيابانى سى امين سالگرد اشغال سفارت آمريكا در تهران بازداشت شدند.

به گفته گزارشگران بدون مرز، «يك روز پيش از آن حسن اسدى زيدآبادى، فعال حقوق بشر و وبلاگ نويس، بازداشت شده بود.»

اين سازمان با بيان اينكه خبرنگار خبرگزارى فرانسه براى تهيه گزارش مجوز داشته است از انتقال وى و ساير روزنامه نگاران بازداشت شده در روز ۱۳ آبان به نقاط نامعلوم خبر داده است.

بر اساس اين بيانيه، «گزارشگران بدون مرز همچنين از بازداشت نگار سايه، روزنامه نگار مستقل و همكار بسيارى از رسانه هاى آنلاين در اوايل آبان ماه مطلع شده است.»

اين سازمان مى گويد: «در كمتر از ۱۵۰ روز پس از آغاز اعتراض هاى خيابانى به انتخاب مجدد محمود احمدى نژاد در انتخابات ۲۲ خرداد ماه، دست كم ۱۰۰ روزنامه نگار و وب نگار بازداشت شده اند كه ۲۳ تن از آنها همچنان در زندان به سر مى برند.»

گزارشگران بدون مرز افزوده است: در ايران هم اكنون ۳۲ نفر از حرفه كاران رسانه ها زندانى هستند.

اعتراض هاى خيابانى در ايران پس از آن آغاز شد كه وزارت كشور جمهورى اسلامى روز ۲۳ خردادماه، محمود احمدى نژاد را به عنوان رييس جمهور معرفى كرد و اين معرفى بلافاصله با تاييد و تبريك آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى روبرو شد.

با اين حال، صدها هزار هوادار مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى رقيب، با ريختن به خيابان هاى تهران نسبت به آنچه كه «تقلب گسترده و سازماندهى شده» در انتخابات خواندند، دست به اعتراض زدند.

به رغم گذشت نزديك به پنج ماه از زمان برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى، دامنه اعتراض هاى مخالفان وسيعتر شده است و علاوه بر تهران، برخى از شهرهاى عمده ايران نيز به صفوف معترضان پيوسته اند.

در جريان سركوب اين اعتراض ها كه در روز ۱۳ آبان با برخورد شديد نيروهاى امنيتى و بسيجى به اوج خود رسيد، صدها تن بازداشت شده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز مى گويد كه علاوه بر بازداشت يكصد روزنامه نگار در پنج ماه گذشته، «بيش از ۵۰ روزنامه نگار نيز مجبور به ترك كشور شده اند. روزنامه نگارانى كه در كشور مانده اند به شكل مداوم مورد تهديد و پيگرد قضايى قرار دارند.»

اواخر مهرماه گذشته، اين سازمان در گزارش سالانه خود اعلام كرده بود كه ايران از نظر آزادى مطبوعات به رتبه هاب پايين تر سقوط كرده و در ميان ۱۷۵ كشور جهان در رده ۱۷۲ قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG