لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

روزنامه شرق رفع توقیف شد


محمود عليزاده طباطبائی، وکيل روزنامه شرق، روز سه‌شنبه اعلام کرد که اين روزنامه رفع توقيف شده و قطعاً دوباره منتشر خواهد شد.

با این حال وکيل روزنامه شرق، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که زمان انتشار مجدد روزنامه شرق هنوز مشخص نيست.

رفع توقيف روزنامه شرق به موجب حکم صادره از شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران صورت گرفت، اما به موازات آن، در اين حکم، مهدی رحمانيان، مدير مسئول اين روزنامه، به پرداخت يک‌صد ميليون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

روزنامه شرق پس از نزديک به چهار سال انتشار، در ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ به دليل چاپ يک مصاحبه با ساقی قهرمان، شاعر ايرانی مقيم کانادا، از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات توقيف شده بود.

روزنامه کيهان، ساقی قهرمان را زنی «ضدانقلابی»، «فراری» و «عضو سازمان سيا» معرفی کرده و برادر خانم قهرمان، ساسان قهرمان، سردبير مجله اينترنتی گذار از انتشارات خانه آزادی، را نيز «از اعضای سيا» معرفی کرده بود.

ساقی قهرمان پیشتر این اتهامات را رد کرده و به راديوفردا گفته بود که محور گفت‌وگويش با روزنامه شرق تنها زبان ادبيات و تفاوت زبان زنانه و مردانه بوده است.

در شهريورماه سال ۱۳۸۵ نيز روزنامه شرق به دليل چاپ کاريکاتوری که گفته شد در آن محمود احمدی‌نژاد مورد تمسخر قرار گرفته است توقيف شد.

چاپ اين کاريکاتور مقارن با زمانی بود که آقای احمدی‌نژاد گفته بود در زمان سخنرانی در سازمان ملل در نيويورک و در جمع سران کشورها «هاله‌ای از نور» وی را احاطه کرده است.

در کاريکاتور مزبور، دو مهره در صفحه شطرنج به چشم می‌خورد که يکی مهره‌ای با کله الاغ، و نه اسب، بود که هاله‌ای از نور دور سر وی را احاطه کرده بود.

در زمان انتخابات مجلس هفتم نیز و زمانی که بيشتر کانديداهای اصلاح‌طلب به دليل رد صلاحيت نتوانستند در انتخابات شرکت کنند، این کاندیداها به رهبر جمهوری اسلامی ايران نامه‌ای نوشتند و روزنامه شرق، برخلاف ساير نشريات ايران، اين نامه را چاپ کرد.

چاپ اين نامه باعث توقيف موقت روزنامه شرق شد، اما با رايزنی‌های مدير مسوول روزنامه پس از ۱۰ روز از شرق رفع توقيف و چاپ این روزنامه از سر گرفته شد.

روزنامه شرق از روزنامه‌های اصلاح‌طلب ايران بود که در زمان انتشار موفق عمل کرد و توانست مخاطبان زيادی را جذب کند.

محمد قوچانی، سردبير روزنامه اعتماد ملی و روزنامه‌های توقيف شده شرق و شهروند، بيش از دو ماه است که به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در زندان به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG