لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

گزارشگران بدون مرز: روزنامه‌نگاران در خطر اتهام محاربه


محمدعلی ابطحی (وسط) در دادگاه متهمان پرونده حوادث انتخابات ریاست جمهوری
محمدعلی ابطحی (وسط) در دادگاه متهمان پرونده حوادث انتخابات ریاست جمهوری
سازمان گزارشگران بدون مرز روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای دادگاه روز شنبه جمعی از چهره‌های سیاسی و روزنامه‌نگار ایران را «مضحکه» خوانده و محکوم کرد و هشدار داد که خطر اتهام محاربه این روزنامه‌نگاران را تهدید می‌کند.

این سازمان هشدار داده است در میان متهمانی که در رویدادهای پس از انتخابات ۲۲ خرداد به اغتشاش‌گری متهم شده‌اند «چندین روزنامه‌نگار نیز دیده می‌شود» که «خطر اتهام محاربه برخی آنها را تهدید می‌کند».

در قوانین اسلامی، مجازات اتهام محاربه در صورت اثبات اعدام است.

این بیانیه می‌افزاید: «یک بار دیگر در مضحکه‌ای به نام دادگاه حقوق متهمان زیر پا گذاشته شد. آن دسته از متهمانی که وکیل داشتند، وکلایشان از برگزاری دادگاه بی‌خبر بودند و تعدادی دیگر را به محل برگزاری محاکمه راه ندادند.»

گزارشگران بدون مرز در ادامه با بیان این که «دادگاه انقلاب هیچ کدام از موازین داخلی و بین‌المللی را رعایت نمی‌کند» این جلسات را «بازجویی تزئین‌شده به شکل دادگاه» خوانده و خواستار اعزام نمایندگان سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر به ایران برای بازدید از زندان و ملاقات با زندانیان شد.

در دادگاه دسته‌جمعی روز شنبه که خبرنگاران و رسانه‌های مستقل نیز اجازه پوشش آن را نداشتند، محمد علی ابطحی و محمد عطریانفر به عنوان «عوامل میدانی» اعتراض‌های اخیر به همراه ده‌ها نفر دیگر برای شنیدن کیفرخواست دادستان حاضر شدند.

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس جمهوری پیشین ایران و نویسنده وبلاگ «وب‌نوشت» است که در تاریخ ۲۶ خردادماه امسال، چهار روز پس از انتخابات ریاست جمهوری، دستگیر شد. وی در این دادگاه با ظاهری رنجور و در حالی که بسیار لاغرتر شده بود اعتراف کرد.

محمد عطریانفر، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی و مدیر مسئول روزنامه همشهری و رئیس شورای سیاست‌گذاری روزنامه شرق و هفته‌نامه شهروند امروز، نیز در این دادگاه بدون حضور وکیل و هیات منصفه در جایگاه متهم حاضر شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به اتهام‌های این متهمان که از جمله «اقدام علیه امنیت ملی»، «تخریب اموال شخصی مردم» و «برهم زدن نظم عمومی» ذکر شده است یادآوری می‌کند که در متن کیفرخواست به «اعترافات» مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک که در تاریخ ۲۶ خرداد بازداشت شده، نیز اشاره رفته است.

گزارشگران بدون مرز همچنین به حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی، اشاره می‌کند که «به گفته خانواده‌اش از ۱۱ آبان‌ماه در زندان به سر می‌برد».

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز ذکر شده است که احتمالا اشاره دادستان از «جاسوس» دستگیر شده همان حسین درخشان است.

این سازمان که مقر آن در پاریس است در ادامه تصریح می‌کند که صالح نیکبخت وکیل ۱۰ تن از زندانیان و از جمله محمدعلی ابطحی، محمد عطریانفر، مازیار بهاری و محسن میردامادی «تا ساعت ۱۱ صبح» روز شنبه از محل برگزاری آن اطلاعی نداشته است.

در این بیانیه به نقل از صالح نیکبخت آمده است: «این دادگاه به دلیل عدم حضور وکلای متهمان بنا بر اصل ١٣٥ قانون اساسی مصوبه شورای تشخیص مصلحت غیرقانونی است و اظهارات زندانیان در این دادگاه هیچ ارزش قانونی ندارد.»

در همین حال محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، نیز پس برگزاری دادگاه روز شنبه آن را «نمایش» خوانده و «مغایر با موازین قانون اساسی، قوانین عادی و حقوق شهروندی» اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG