لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

واکنش وزیر ارشاد به رتبه نازل ایران از نظر آزادی مطبوعات


سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی‌نژاد، روز پنج‌شنبه در همایشی در مشهد به گزارش اخیر سازمان گزارشگران بدون مرز در زمینه رتبه‌ ایران در جهان از نظر آزادی مطبوعات واکنش نشان داد و گفت: «هدف از اعلام رتبه ١۷۶ براي ايران ارائه چهره نامناسب از نظام است.»

وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی از رتبه ١۷۶ برای ایران در گزارش این سازمان بین‌المللی انتقاد کرده است که رتبه منتشر شده برای ایران از میان ١۷۵ کشور، ١۷۲ اعلام شده بود.

گزارشگران بدون مرز چندی پیش گزارش سالانه خود را در مورد وضعيت آزادی مطبوعات در سراسر جهان در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد.

بر اساس گزارش این سازمان که در پاریس مستقر است، ايران از نظر ميزان آزادی مطبوعات نسبت به گذشته به رده‌های پايين‌تری سقوط کرده، در حالی که ايالات متحده آمريکا با بيست پله صعود به رده بيستم رسيده است.

در گزارش سال گذشته گزارشگران بدون مرز، ايران در ميان ۱۷۲ کشور در رده ۱۶۶ قرار داشت.

در جدول رده‌بندی آزادی مطبوعات در جهان سه کشور ترکمنستان، کره شمالی و اريتره پس از ايران به ترتيب در رده‌های انتهايی قرار گرفته‌اند و بدترين وضعيت را از نظر آزادی مطبوعات به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی که در همایش «بسیج و رسانه» که در مشهد در حال برگزاری است سخن می‌گفت با اشاره به گزارش گزارشگران بدون مرز درباره آزادي مطلبوعات گفت: «در این گزارش ما در ردیف ١۷۶ حتی پس از اسرائیل و برخی کشورهای منطقه‌ای که به صورت پادشاهی اداره می‌شوند قرار داریم كه در واقع این مسایل به دنبال ارائه چهره نامناسب از نظام ماست.»

آقای حسینی همچنین به انتقاد از وضع روزنامه‌ها در دوران اصلاحات پرداخت و گفت: «شاهد بودیم که در دوران اصلاحات رسانه‌های وقت، تيترهایی را منتشر می‌کردند مبنی بر عبور از نظام، رفراندوم و...، ما فکر می‌کرديم هم اکنون این بحث‌ها و سوال‌ها بحث‌های داغ و سوال‌های مطرح دانشجویان باشد، اما وقتی به میان دانشجویان می‌رفتیم مسایل علمی و رفاهی و دانشگاهی مطرح بود و درنهایت یک یا دو سوال سیاسی نیز پرسیده می‌شد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از رسانه‌هایی پرداخت که «رسانه‌های بیگانه» می‌نامید.

وی در این زمینه با اشاره به راه‌پیمایی روز قدس گفت: «برخی مسایل حاشیه‌ای را که در یک راه‌پیمایی رخ می‌دهد برجسته کرده، اما حضور پرشور و هدف اصلی آن راه‌پیمایی را مسکوت می‌گذارند.»

سید محمد حسینی همچنین ماجرای کشته شدن «ندا آقاسلطان» در راه‌پیمایی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در تهران را «حادثه‌ای از قبل طراحی شده» دانست و گفت: «داستان ندا آقاسلطان که خیلی بر این باورند که این حادثه از قبل طراحی شده و قرار بود در حین وقوع از آن فیلم‌برداری شود انعکاس پیدا می‌کند و یا این که خبرنگاری برای یک گزارش دو دقیقه‌ای از ناآرامی‌های پس از انتخابات دو هزار پوند انگلیسی دریافت می‌کند.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی چند روز پس از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و آغاز اعتراضات خیابانی فعالیت خبرنگاران خارجی در ایران را ممنوع کرد و خواستار خروج فوری آنان شد.

در این بین چند خبرنگار رسانه‌های خارجی از سوی مقامات امنیتی بازداشت شدند. از جمله یک خبرنگار یونانی در میان بازداشتی‌ها بود و سه هفته در زندان وزارت اطلاعات به سر برد.

مازیار بهاری، گزارشگر هفته‌نامه نیوزویک، نیز چند روز پس از برگزاری انتخابات بازداشت شد و چند ماهی را در زندان سپری کرد. وی هفته پیش با قرار وثیقه موقتا از زندان آزاد شد و به لندن سفر کرد.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط سازمان گزارشگران بدون مرز، در حال حاضر ۳۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

پس از انتخابات نیز اکثر روزنامه‌های منتقد توقیف و وب‌سایت‌های مستقل فیلتر شدند. روزنامه کلمه سبز و اعتماد ملی، دو روزنامه شاخص متعلق به دو نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری، بودند که در پی محدودیت‌های رسانه‌ای پس از انتخابات توقیف شدند.

سید محمد حسینی پیش از انتصاب به سمت وزارت ارشاد در دولت نهم قائم مقام وزير علوم و رئيس دانشگاه پيام نور بود، و سوابق متعددي از جمله نمايندگی مجلس و فعاليت‌هاي مديريتي در صداوسيما را در كارنامه خود دارد.
XS
SM
MD
LG