لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

آمریکا: گزارش آژانس عزم ما را برای پيگيری تحريم‌ها تقویت کرد


فيليپ جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا روز جمعه در واکنش به گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد فعاليتهای هسته ای ايران گفت:تا به حال توافق های زيادی بر سر نگراني های جامعه جهانی از برنامه هسته ای ايران صورت گرفته و ما هم بر اين باوريم که گزارش آژانس نه تتها عزم ما را برای پيگيری تحريمها تقویت کرده بلکه اين گزارش نشان می دهد که زمان تعامل هم اکنون است و ايران برای تن دادن به مذاکره بايد تحت فشار بيشتر ی قرار گيرد.

آقای کراولی اضافه کرد: ما مرتبا شاهد کوتاهی تهران در دو زمينه بوده ايم: ايران نه در تعامل سازنده ای شرکت کرده و نه به پرسش ها پاسخ داده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش محرمانه خود که روز پنجشنبه منتشر شد، گفته است: فعاليت های هسته ای اخير ايران نگرانی ها در باره اين که احتمالا جمهوری اسلامی در حال کارکردن بر روی ساخت سلاح اتمی است را افزايش داده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا در این باره گفت: گزارش آژانس، گزارش گويايی است که به نوبه خود اهميت پرسش ها و نگرانيهای ما را بر سر برنامه هسته ای اش نشان می دهد.

فيليپ کراولی در بخش ديگری از کنفرانس خبری و روزانه وزارت امورخارجه امريکا گفت:اگر ايران به اين روند ادامه دهد يعنی نه سياست تعامل را جدی بگيرد ونه به پرسش های ايالات متحده وجامعه بين المللی پاسخ دهد، تهران نهايتا با تحريمهای و فشارهای زيادی روبه رو خواهد شد.

سخنگوی وزرات امورخارجه امريکا با اشاره به پيمان منع گسترش سلاحهای اتمی، ان پی تی، گفت: تعهدات ايران به عنوان يکی از امضا کنندگان اين پيمان بسيار روشن است.

وی گفت: ايران درواقع بر اساس اسناد مننتشره آژانس در طول چند سال گذشنه به اين تعهدات عمل نکرده است.

در همین زمینه، سوزان رایس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، گفته است:گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی گویای اين است که ايران به زیر پا گذاشتن تعهدات بين المللی خود ادامه می دهد و آماده نيست تا نشان دهد آن گونه که می گويد برنامه هسته ايش صلح اميز است.

خانم رايس اضافه کرده است: ما در حال آغاز کار کردن بر روی اقداماتی هستيم که می توانند فشارهای لازم را شکل بدهند.

در همين زمينه سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه احتمال آغاز مذاکرات درباره تحريم های تازه عليه ايران را رد نکرد.

آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امورخارجه روسيه، گفته است:«هيج کاری درباره قطعنامه عليه ايران امروز در نيويورک در حال تدوين نيست... ولی باتوجه به شرايط کنونی نمی توانيم امکان آغاز چنين کاری را غير ممکن بدانيم .»

مخالفت روسيه با تحريم های «فلج کننده» عليه ايران

در حالی که مقامات آمریکایی از آغاز تلاش ها برای تشدید تحریم ایران خبر داده اند، يک مقام وزارت امور خارجه روسیه می گويد مسکو مخالف تحريم های فلج کننده عليه تهران است.

سرگئی ريباکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، در گفت و گو با خبرگزاری اينترفکس، گفته است: موضوع تحريم های فلج کننده (عليه ايران ) کاملا غير قابل قبول است. تحريم ها بايد مبنايی برای مقابله با رژيم منع تکثير (سلاح های هسته ای) باشد.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در سفر خود به مسکو از مقامات روسی خواسته بود تا از تحريم های گزنده عليه ايران حمايت کند.

اين در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در واکنش به گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ايران در يک مصاحبه راديوی گفت: «ما به شدت نگرانيم و نمی توانيم اين موضوع را بپذيريم که ايران از همکاری با آژانس بين ا لمللی انرژی اتمی خودداری کند.»

آقای لاوروف اضافه کرد: رهبران ايران برای ۲۰ سال برنامه هسته ای خود را مخفیانه ادامه داده اند بدون اين که آژانس بين المللی انرژی اتمی را مطلع کنند.

وزير امور خارجه روسيه اضافه کرده است:«متوجه نمی شوم که چرا بايد چنين مخفی کاری انجام بشود».

سرگئی لاوروف همچنین گفته است:سولاتی همچنان مطرح هستند و ايران تاکنون به آنها پاسخ نداده است

اشاره وزير امور خارجه روسيه ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ايران است.

اين در حالی است که علی اصغر سلطانيه، نماينده دايم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در واکنش به گزارش آژانس در اين زمينه روز جمعه گفته است« موضوعات موشک يا انفجارات که در بخش لپ تاپ ذکر شد، هيچ ربطی به فعاليت‌های آژانس ندارد و خارج از حوزه مسئوليت‌های اساسنامه‌ای آژانس است .»
XS
SM
MD
LG