لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

آژانس از فعالیت احتمالی ايران برای توليد سلاح اتمی ابراز نگرانی کرد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نخستین گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران را به شورای حکام ارائه کرد.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نخستین گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران را به شورای حکام ارائه کرد.
آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش محرمانه خود گفته است: فعاليت های هسته ای اخير ایران نگرانی ها در باره اين که احتمالا جمهوری اسلامی در حال کارکردن بر روی ساخت سلاح اتمی است را افزايش داده است.

در این گزارش که خبرگزاری های بین المللی بخش هایی از آن را منتشر کرده اند، آژانس بين المللی انرژی اتمی تاييد کرده که ايران توانسته است مقدار کمی اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را توليد کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنین تصریح کرده است که ايران پيش از آغاز غنی سازی با عيار بالا بازرسان اين آژانس را از این اقدام مطلع نکرده است.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس، در نخستين گزارش خود به شورای حکام اين نهاد نوشته است: «اطلاعاتی که آژانس به دست آورده است.... نگرانی ها درباره فعاليت های گذشته و فعلی اعلام نشده احتمالی ايران در ارتباط با توسعه کلاهک هسته ای را افزايش می دهد.»

اين نخستين بار است که آژانس نسبت به فعاليت های «جاری» ايران برای غنی سازی اورانیوم ابراز نگرانی می کند. طی سال های اخير آژانس در گزارش های خود تنها از فعاليت های «گذشته» ايران ابراز نگرانی کرده بود.

در گزارش یوکیو آمانو آمده است: ايران نمونه هايی در اختيار آژانس قرار داده است که نشان می دهد اين کشور غنی سازی با غلظت نوزده و هشت دهم درصد را انجام داده است.

طبق اين گزارش، غنی سازی اورانيوم با خلوص بالا در تاسيسات اتمی نظنز و در روزهای ۱۱ تا ۱۲ فوريه (بيست و يکم تا بيست دوم بهمن ماه) انجام شده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد: ايران پيش از حضور بازرسان اين آژانس در تاسيسات، مواد هسته ای را در سانتريفوژهای فعال خود تزريق کرده است.

با اين حال در گزارش آژانس تصريح شده است: «ايران همکاری لازم را انجام نداده است تا آژانس بتواند تاييد کند همه مواد هسته ای که در فعاليت های اتمی ايران به کار گرفته می شوند، صلح آميز هستند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، زبان به کار گرفته شده در گزارش تازه يوکيا آمانو در مقايسه با گزارش های محمد البرادعی، مديرکل سابق آژانس، تندتر است و آقای آمانو در اين گزارش مستقيما ايران را به خاطر همکاری نکردن با این نهاد بین المللی مورد انتقاد قرار داده است.

محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری ايران، روز پنجشنبه، ۲۲ بهمن در سخنرانی خود در میدان آزادی گفته بود: «اولين محموله اورانيوم ۲۰ درصد توليد شد و در اختيار دانشمندان قرار گرفته و اين کار ادامه خواهد يافت.»

دو روز پیش از آن که محمود احمدی نژاد خبر تولید اورانیوم غنی شده با غلظت ۲۰ در صد را اعلام کند، مقامات ایران هشدار داده بودند که ترزیق اورانيوم ۳.۵ درصد به سانتريفوژهای نصب شده در نطنز را به منظور افزايش خلوص آن آغاز می کنند تا از این طریق سوخت اتمی مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را تامین کنند.

غنی سازي اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد توسط ايران به نگرانی کشورهای غربی درباره ماهيت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی دامن می زند.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ای خود به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد. ايران اين اتهام را رد می کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی معمولا گزارش خود را دو هفته پيش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام در وين در اختيار ‪ ۳۵‬عضو اين نهاد قرار می دهد.
XS
SM
MD
LG