لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

روسيه: ايران همکاری نکند، تحريم ها اجتناب ناپذیر است


سخنگوی دميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، روز سه شنبه گفته است: ايران می بايست با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند و در صورتی که جمهوری اسلامی تعهدات بين المللی خود را انجام ندهد، تحريم های تازه عليه اين کشور منتفی نيست.

ناتالیا تيموکوا می گويد: ديميتری مدودف اين اظهارات را در گفت وگو با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، مطرح کرده است.

خانم تيموکوا همچنین به خبرنگاران گفت: «درباره مسئله تحريم های(ايران)، موضع روسيه تغييری نکرده است. روسيه همچنان باور دارد که ايران می بايست بيشتر و وسيع تر با آژانس بين المللی انرژی اتمی و ديگر کشورها همکاری کند.»

وی افزود: «اگر تعهدات انجام نشوند، هيچ کس نمی تواند تحريم را منتفی بداند.»

بنيامين نتانياهو و ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، نیز روز سه شنبه با یکدیگر ديدار کردند. اين در حالی است که آقای پوتين در کنفرانس خبری خود درباره برنامه هسته ای ايران موضع گيری نکرد.

ولاديمير پوتين با اين حال گفت: اسرائيل از شرکای درازمدت ما در خاورميانه است.

وی اضافه کرد: ما در خصوص مسئله صلح خاورميانه و روابط اقتصادی با يکديگر در تماس دائم هستيم.

در جريان ديدار روز دوشنبه بنيامين نتانياهو و ديميتری مدودف، نخست وزير اسرائيل از روسيه خواسته بود تا به تصويب تحريم های گزنده عليه ايران کمک کند.

روسيه خواهان حل مسالمت آميز و ديپلماتيک مناقشه هسته ای ايران است، اما طی هفته های اخير نشانه هايی از همراهی خود برای اعمال تحريم های تازه عليه ايران نشان داده است.

همراه کردن روسيه با تصويب تحريم های تازه در عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد هدف نهايی اسرائيل و آمريکا بوده است.

روسيه با ايران روابط اقتصادی نزديکی دارد و در حال تکميل نخستين نيروگاه هسته ای این کشور در بوشهر است.

در همين حال، منوچهر متکی، وزيرامور خارجه ايران، روز سه شنبه در کنفرانس خبری با همتای ترک خود درباره رويکرد روسيه گفت: «بديهی است که اتخاذ مواضع منطقی و درست در زمينه‌های درست می‌تواند بسترسازی برای همکاری بيش‌تر بين دو کشور باشد.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز در پاسخ به پرسشی درباره تلاش های آمریکا برای ترغیب روسیه و چین به همراهی با تحریم ها علیه جمهوری اسلامی گفت: توصیه ما به چين و روسيه اين است که واقع‌بين باشند و به خاطر دسترسی يک کشور مستقل و آزاد به حقوق اساسی خود نبايد از روش‌های فشار، تهديد و تحريم استفاده کرد.

کشورهای غربی، ايران را به تلاش برای دسنتيابی به تکنولوژی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای در پوشش يک برنامه اتمی غير نظامی متهم می‌کنند. ايران اين اتهام را رد می کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور سه قطعنامه تحريمی عليه ايران، از اين کشور خواسته است، فعاليت‌های حساس هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند.

جمهوری اسلامی ايران با سرپيچی از اين خواسته جامعه جهانی، برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

در همين راستا هفته گذشته، محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران، ادعا کرد که تهران توانايی غنی‌سازی اورانيوم با عیار بالا را دارد.

مقامات ايران طی روز های اخير اعلام کرده اند که برای تامين سوخت موردنياز راکتور تحقيقاتی تهران؛ غنی سازی اورانيوم با عيار بیست درصد را آغاز می کند. اين اقدام ايران باعث نگرانی کشورهای غربی شده است.
XS
SM
MD
LG