لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

نخست وزیر اسرائیل خواستار حمایت روسیه از «تحریم‌های گزنده» علیه ایران شد


بنیامین نتانیاهو (راست) و دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه
بنیامین نتانیاهو (راست) و دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز دوشنبه با بیان این که تحریم‌های ملایم علیه ایران از کارآیی لازم برخوردار نیستند، از رییس جمهور روسیه خواست تا از اعمال «تحریم‌هاى گزنده» علیه بخش انرژى ایران حمایت کند.

آقای نتانیاهو که سرگرم دیدار از مسکو است، روز دوشنبه در دیدار با دمیترى مدودف، رییس جمهور روسیه، از وى خواسته است تا از تشدید «تحریم‌هاى گزنده» علیه بخش انرژى ایران حمایت کند.

وى پس از دیدار با رییس جمهور روسیه در کاخ کرملین در این باره به خبرنگاران گفته است: «آنچه ما هم اکنون بدان نیازمندیم، اعمال تحریم‌هاى بسیار شدیدى است که بتواند بر رژیم (ایران) موثر باشد، تحریم‌هاى شدیدى که صادرات و واردات نفت و فرآورده‌هاى نفتى ایران را به طور موثرى هدف قرار دهد.»

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به گفت و گوهایش با رییس جمهور روسیه افزود: «آقاى مدودف دیدگاه‌هاى من در باره لزوم اعمال تحریم‌هاى موثرتر علیه ایران را شنید. تحریم‌ها تنها زمانى مى‌توانند موثر واقع شوند که دندان داشته باشند. تحریم‌هاى ملایم هیچ گونه کارآیى نخواهند داشت.»

یکى از سخنگویان کاخ کرملین از ارایه هرگونه توضیحى در این باره خوددارى کرده است.

نخست وزیر اسراییل در سفر خود به مسکو براى متقاعد ساختن مقام‌هاى روسى براى حمایت از تحریم‌هاى شدیدتر علیه ایران در ارتباط با برنامه اتمى این کشور تلاش مى‌کند.

هر چند روسیه پیشتر با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده بود، ولی به دنبال خودداری ایران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، مسکو نیز اعمال تحریم‌ها علیه تهران را منتفی ندانسته است.

کشورهاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهورى اسلامى ایران را به تلاش براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى در پوشش یک برنامه اتمى غیر نظامى متهم مى‌کنند.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور سه قطعنامه، تحریم‌هایى علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌هاى حساس هسته‌اى از جمله غنى‌سازى اورانیوم را متوقف کند.

جمهورى اسلامى ایران تاکنون از تن دادن به این خواسته جامعه جهانى خوددارى کرده و به جاى آن به گسترش برنامه غنى‌سازى اورانیوم روى آورده است.

در همین راستا چندى پیش محمود احمدى‌نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران ادعا کرد که تهران توانایى غنى‌سازى اورانیوم تا ۸۰ درصد را دارد. این میزان غنى‌سازى اورانیوم تنها اندکى با غنى‌سازى مورد نیاز براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى فاصله دارد.

اسراییل که برنامه اتمى ایران را به عنوان تهدیدى براى موجودیت خود ارزیابى مى‌کند، تاکید کرده است، چنانچه بحران بر سر برنامه اتمى ایران از طریق راه‌هاى دیپلماتیک حل و فصل نشود، این کشور گزینه حمله نظامى به تاسیسات هسته‌اى جمهورى اسلامى را براى خود محفوظ خواهد داشت.

در همین حال هیلارى کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه از جمهورى اسلامى ایران خواسته است، در «سیاست خطرناک هسته‌اى» خود بازنگرى کند و تأکید کرده است که موضع ایران انتخاب‌هاى محدودى براى جهان باقى گذاشته و این کشور متحمل «هزینه‌هاى گزافى» خواهد شد.
XS
SM
MD
LG