لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

مذاکرات جدید در مورد ایران؛ مولن به اسرائیل می‌رود، نتانیاهو به روسیه


دریاسالار مولن (دومین نفر از راست) در سفر به اسرائیل
دریاسالار مولن (دومین نفر از راست) در سفر به اسرائیل
همزمان با آنکه رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در سفر به اسرائیل به مذاکره در مورد ایران می‌پردازد، نخست‌وزیر اسرائیل نیز برای گفت‌وگوی بیشتر در مورد ایران راهی مسکو خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها دریاسالار مایکل مولن، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده یکشنبه به دعوت همتای اسرائیلی خود، ارتشبد گابی اشکنازی وارد اسرائیل می‌شود.

این نخستین حضور دریاسالار مولن در اسرائیل، پس از روی کارآمدن دولت نتانیاهو از اول آوریل ۲۰۰۹ است گرچه در ماه‌های اخیر، او با ارتشبد اشکنازی دیدارهای منظمی در آمریکا و نیز در چارچوب نشست‌های «ناتو» در اروپا انجام داده است.

رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا علاوه بر ملاقات با ارتشبد اشکنازی، با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز دیدار خواهد کرد.

دریاسالار مولن در کنار مسائل مرتبط با ایران، پیرامون همکاری‌های نظامی و دفاعی گسترده مشترک ارتش های آمریکا و اسرائیل نیز با فرماندهان نیروهای مختلف ارتش اسرائیل گفت‌وگو می‌کند، و آخرین ارزیابی‌های ژنرال عاموس یادلین، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را درباره ایران و منطقه خواهد شنید.

اسرائیل و آمریکا چند ماه پیش بزرگترین رزمایش مشترک خود را بنام «جونیپر کبری» در صحرای نقب غربی، با هدف تقویت راه‌های دفاع از اسرائیل در برابر خطر حملات موشکی انجام دادند.

آمریکا همچنین در دو سال اخیر تجهیزات نظامی گسترده‌ای را در اسرائیل مستقر کرده تا در صورت وقوع یک بحران نظامی منطقه‌ای، که با حملات موشکی به اسرائیل توام باشد، از این کشور حمایت کند.

این احتمال نیز مطرح است که تابستان آینده، پس از خروج نیروهای آمریکا از عراق، برخی از تجهیزات ارتش آمریکا به اسرائیل آورده شود.

دریا سالار مولن در اکثر مصاحبه‌های دو سال اخیر خود همواره با حمله نظامی احتمالی به ایران، با این استدلال که «ممکن است تمامی منطقه را با بحران روبه‌رو کند»، مخالفت کرده، اما در پی آخرین دیدار با همتای اسرائیلی خود در جریان نشست ناتو گفت که «ایران هسته‌ای، خطر حیاتی برای اسرائیل خواهد بود».

دفتر آقای نتانیاهو اعلام کرده است که وی دوشنبه، ۲۶ بهمن، با رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد
همزمان با حضور رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز با «پرونده ایران» راهی مسکو می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل از قبل اعلام کرده‌اند که هدف از سفر این بار آقای نتانیاهو، تلاش برای متقاعد کردن روسیه به پیوستن به تحریم‌های جدی‌تر علیه ایران، و خودداری روسیه از تحویل سیستم‌های دفاعی اس- ۳۰۰ به ایران است.

آقای نتانیاهو ماه سپتامبر گذشته در یک سفر محرمانه به مسکو، با سران کرملین درباره ایران گفت‌وگو کرده بود. سفر او در یک غیبت غیرعادی از اسرائیل انجام شد اما پس از چند روز، وزیر اطلاعات اسرائیل تأیید کرد که آقای نتانیاهو برای گفتگوهائی «بسیارحساس» در باره ایران به مسکو رفت.

اکنون نیز دفتر آقای نتانیاهو اعلام کرده است که وی دوشنبه، پانزدهم فوریه، بیست و ششم بهمن، با دمیتری مدودف، رئیس جمهور و ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه دیدار خواهد کرد.

اسرائیل از واکنش هفته گذشته روسیه به برنامه جدید دولت ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد راضی بود. روسیه از اقدام ایران ابراز ناخشنودی کرده بود.

در همین حال یک دیپلمات ارشد اسرائیلی، که نام او برده نشده، به روزنامه هاآرتص گفته است که «تحریم‌های جدید علیه ایران در نیمه دوم ماه مارس در دستور کار (شورای امنیت) قرارخواهد گرفت».

اسرائیل احتمال می‌دهد که روسیه اکنون از آمادگی کاملاً بیشتری برای پیوستن به دور جدید تحریم‌ها علیه ایران برخوردار است اما اسرائیل از مخالفت چین در شورای امنیت نگران است هر چند که چین تا کنون پیش‌نویس هیچیک از قطعنامه‌های تنبیهی در مورد ایران را وتو نکرده است.

اسرائیل از زمان نخست‌وزیری آرئیل شارون پیوسته از روسیه خواسته است که از دادن سیستم‌های دفاعی اس- ۳۰۰ به ایران خودداری کند. این درخواست اسرائیل، در ملاقات شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل با دمیتری مدودف در دیداری که تابستان ۲۰۰۹ در اقامتگاه ییلاقی رئیس جمهوری روسیه در بندر سوچی صورت گرفت، تکرار شد.

ایران از سه سال قبل، سیستم‌های دفاعی روسی «تور ام- یک» را در اطراف برخی تأسیسات اتمی و حساس نظامی خود مستقر کرده اما برای اجرای قراردادی که پیشتر با روسیه امضا کرده، در مورد دریافت سیستم‌های اس- ۳۰۰ اصرار می‌کند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیربا سفر به روسیه، خواهان دریافت این سیستم‌ها شد. محمود رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو در روزهای اخیر «ابراز اطمینان» کرد که روسیه سرانجام این سیستم‌ها را به ایران تحویل خواهد داد.

کارشناسان نظامی غربی می‌گویند اگر ایران سیستم‌های اس- ۳۰۰ را در اطراف تأسیسات اتمی خود مستقر کند، موفقیت هر گونه حمله نظامی را به شدت دشوار می‌کند.

شدت گرفتن تلاش‌های اسرائیل علیه برنامه اتمی ایران در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، پنجشنبه در آئین سالروز روی کار آمدن حکومت اسلامی گفت که ایران قصد تولید بمب اتم ندارد و اگر چنین هدفی داشت، از بیان آن نمی‌ترسید.
XS
SM
MD
LG