لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

وزیر دفاع اسرائیل «با پرونده ایران» در راه واشینگتن


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه برای دیدار با وزیر دفاع و رئیس ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده، و همین طور هیلاری کلینتون، وزیر خارجه، «با پرونده ایران» راهی واشینگتن می‌شود.

هرچند تلاش‌های مربوط به میانجی‌گری آمریکا با هدف از سرگیری تماس‌های اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز بخشی از مذاکرات آقای باراک با مقامات آمریکا خواهد بود، رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که آقای باراک در این سفر «پرونده ایران» را با خود همراه دارد.

به گفته این رسانه‌ها، مسائل مرتبط به نگرانی‌های اسرائیل از برنامه‌های هسته‌ای ایران بخش عمده مذاکرات اهود باراک با مقامات بلندپایه آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد.

آقای باراک در نیویورک نیز با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیدار خواهد کرد تا درباره گزارش گلدستون و قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد مرزهای اسرائیل با لبنان گفت‌وگو کند.

آقای باراک در حالی با همتای آمریکایی خود، رابرت گیتس، و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، دیدار می‌کند که دریاسالارمالن دو هفته پیش در یک سفر رسمی به اسرائیل با وزیر دفاع، نخست وزیر و رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل چند بار دیدار کرده است.

دریاسالار مالن روز دوشنبه در یک نشست خبری در پنتاگون تاکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران هرچه بیشترماهیت نظامی گرفته است، اما گفت حمله نظامی، حتی اگر موفقیت‌آمیز هم باشد، به تنهایی نخواهد توانست موجب توقف برنامه‌ هسته‌ای ایران شود.

سفر آقای باراک به آمریکا در حالی است که انتظار می‌رود گزارش جدید نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد ایران به‌زودی انتشار یابد. اسرائیل گزارش پیشین ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا را که مدعی توقف ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای ایران بود قویا رد کرده بود.

همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه در یک نشست خبری ارزیابی کرد که «شکاف‌ها در ارزیابی جامعه جهانی از خطرات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران کم و کمتر می‌شود».

آقای نتانیاهو همچنین به تازه‌ترین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران اشاره کرد. این گزارش که اول مارس در دستور کار شورای حکام آژانس قرار می‌گیرد برای نخستین بار احتمال داده است که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای برای سوار کردن آن بر روی موشک‌های دورپرواز خود است.

آقای نتانیاهو دوشنبه در یک سخنرانی نیز خواهان تحریم دوباره خرید نفت خام و گازطبیعی ایران و فروش بنزین و سایر مشتقات به ایران شد.

در همین حال کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه در بروکسل گفت اتحادیه اروپا شورای امنیت را مکان مناسبی برای رسیدگی به مساله ایران می‌داند.

سخنان خانم اشتون پاسخی تلویحی به درخواست آقای نتانیاهو برای روی آوردن کشورهای جهان، به‌ویژه قدرت‌های اروپایی، به برقراری تحریم‌های گزنده علیه ایران، خارج از چارچوب شورای امنیت، تلقی شده است.

جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که سایت‌های جدید برای غنی‌سازی اورانیوم در دل کوه‌ها می‌سازد تا برنامه هسته‌ای خود را شتاب بخشد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که کارهای ایجاد دو سایت جدید از میان «بیست سایت بالقوه» به‌زودی آغاز می‌شود و سانتریفیوژهای جدید در آن راه‌اندازی خواهد شد.

ایران از ماه گذشته غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را آغاز کرده است و این امر نگرانی اسرائیل و غرب را از نیات واقعی برنامه اتمی ایران عمیق‌ترکرده است.
XS
SM
MD
LG