لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

اسرائیل از هواپیمای بدون سرنشین «با قابلیت پرواز تا خلیج فارس» رونمایی کرد


اسرائیل روز یکشنبه رسماً از هواپیمای پیشرفته بدون سرنشین ایتان، رونمایی کرد
اسرائیل روز یکشنبه رسماً از هواپیمای پیشرفته بدون سرنشین ایتان، رونمایی کرد
در بحبوحه جنگ لفظی ایران و اسرائیل، بویژه بر سر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، نیروی هوایی اسرائیل از یک هواپیمای غول پیکر بدون سرنشین خود که «توانایی رسیدن تا خلیج فارس» (ایران) را نیز دارد، پرده‌برداری کرده است.

نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرده که از یکشنبه آینده، ۲۸ فوریه نهم اسفند، این هواپیما را از صنایع هوایی کشور خود دریافت می‌کند، و بلافاصله آن را در این نیرو عملیاتی خواهد کرد، و به ناوگان هوایی ۲۱۰ در پایگاه هوایی «تل نوف» خواهد پیوست.

نیروی هوایی اسرائیل همچنین گفته است که «در هر عملیات لازم، از هم اینک از این هواپیمای عظیم بدون سرنشین استفاده خواهد شد، و دلیلی برای صبر کردن وجود ندارد».

یک مقام نظامی نیروی هوایی اسرائیل در این زمینه گفت :«در هر نبرد آتی، هواپیمای جدید کاربرد خواهد داشت حتی اگر به مرحله برپایی اسکادران ویژه آن نرسیده باشیم».

هواپیمای جدید بدون خلبان، نام عبری «ایتان» (با صلابت) را دارد.

مشخصات فنی این هواپیمای بدون سرنشین که در جهان «بی‌سابقه» توصیف شده، کارشناسان امور هوایی را به شگفتی واداشته است. زیرا همانند یک جت بوئینگ ۷۳۷، عظیم و با امکانات لازم و مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات رصد و گردآوری اطلاعات است و می‌تواند ۲۴ ساعت بدون نیاز به سوخت‌گیری پرواز کند در حالی که خلبان ندارد».

محموله‌های سنگینی نیز می‌تواند با این هواپیما حمل شود.

توان پرواز «ایتان» بالاتر از ارتفاع ۴۰ هزارپایی (۱۲ هزارمتری) است. هواپیمای «شووال» که پیشتر تولید شده و پیشرفته‌ترین نوع این هواپیما تا قبل از «ایتان» بود، در فراز ۳۰ هزارپایی می‌توانست پرواز کند و توان حمل بار آن نیز در مقایسه با «ایتان» کمتربود.

«ایتان» برای «لایه حفاظتی سوم» درعملیات پیچیده در نقاط دوردست کارایی دارد و لایه سوم محافظتی در بالاترین لایه آسمان برای جنگنده‌هایی که در لایه‌های پایین‌تر جو پرواز می‌کنند، اهمیت دارد.

پس از رونمایی «ایتان» که یکشنبه در پایگاه «تل نوف» صورت گرفت، خلبان «آ» به وای نت، وب سایت خبری روزنامه یدیعوت آخرونوت گفته است که « در این عرصه کمتر کشوری در جهان به پای اسرائیل می‌رسد».

خلبان «آ» می‌گوید: «کاربرد اطلاعاتی «ایتان» بسیار وسیع خواهد بود و می‌تواند از بالا تمامی صحنه عملیاتی را ببیند، و برای مأموریت‌های نیروی هوایی اسرائیل کاملاً مناسب است».

این کیفیت برتر قیمتی گزاف نیز نسبت به مدل‌های پیشین می‌طلبد و لذا برای ایتان، «لایه دفاعی مناسبی جهت مقابله با خطرات طراحی شده است».

مسئولان صنایع هوایی اسرائیل می‌گویند که ایتان تا کنون چند بار در فرصت‌های مختلف آزمایش شده است.

صنایع نظامی و هوایی اسرائیل در ساخت پهپادها (پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور) تجربه‌ای غنی دارند، و از دهه‌ها پیش، انواع مختلف این پهپادها به کشورهای جهان، از جمله به ارتش آمریکا صادر می‌شود.

انگلیس، هند، ترکیه، فرانسه و گرجستان نیز از جمله خریداران پهپادهای پیشرفته دهه اخیراسرائیل هستند.

آمریکا و برخی دیگراز اعضای ناتو درعملیات نظامی جدید خود درعراق و افغانستان از پهپادهای ساخت اسرائیل استفاده کرده‌اند.

اسرائیل برای مقابله با حملات راکتی از غزه و شناسایی باندهای راکت‌انداز از انواع ساده اشیای پرنده بدون سرنشین خود استفاده دائم می‌کند. در سال ۲۰۰۹، انواع پهپادهای اسرائیلی به میزان ۳۶ هزار و 548 ساعت پرواز داشتند در حالی که در سال ۲۰۰۴ این میزان، ۱۶ هزار و ۶۰۰ ساعت بود.

در عملیات «سرب مذاب» ارتش اسرائیل در ژانویه ۲۰۰۹ در غزه نیز از برخی از انواع هلیکوپترهای بدون خلبان استفاده شد اما اکنون مسئولان صنایع نظامی اسرائیل تأیید می‌کنند که یکی از آزمایش‌ها بر روی هواپیمای بدون سرنشین «ایتان»، در جریان عملیات «سرب مذاب» بود.
XS
SM
MD
LG