لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

على لاریجانى: پیشنهاد غنی‌سازی در ژاپن را بررسى مى‌کنیم


علی لاریجانی، رییس مجلس ایران با کاتسویا اوکادا، وزیر خارجه ژاپن نیز دیدار کرد.
علی لاریجانی، رییس مجلس ایران با کاتسویا اوکادا، وزیر خارجه ژاپن نیز دیدار کرد.
رئیس مجلس شوراى اسلامى که سرگرم دیدار از ژاپن است اعلام کرد ایران آماده بررسى پیشنهاد ژاپن درباره غنى‌سازى بیشتر اورانیوم در این کشور براى جمهورى اسلامى است.

خبرگزارى فرانسه به نقل از روزنامه ژاپنى نیکه‌ئى گزارش داده است، على لاریجانى، رئیس مجلس شوراى اسلامى، روز چهارشنبه در توکیو گفته است: «پیشنهاد ارائه شده از سوى ژاپن ارزش آن را دارد که مورد بررسى قرار گیرد و ما قصد داریم بیشتر درباره آن بحث کنیم.»

به نوشته این روزنامه ژاپنى، در ماه دسامبر سال گذشته میلادى و در جریان دیدار سعید جلیلى، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اى جمهورى اسلامى، از ژاپن، پیشنهادى در خصوص غنى‌سازى بیشتر اورانیوم ایران در ژاپن به وى ارائه شده است.

این در حالى است که مقام‌هاى دولتى ژاپن از هرگونه اظهار نظر درباره این پیشنهاد که گفته مى‌شود از حمایت ایالات متحده آمریکا نیز برخوردار است خوددارى کرده‌اند.

ژاپن به عنوان تنها کشورى که مورد حمله اتمى قرار گرفته است، از حامیان سرسخت تلاش‌ها براى جلوگیرى از گسترش جنگ‌افزارهاى هسته‌اى در جهان به شمار مى‌آید.

این کشور همچنین روابط نزدیکى با جمهورى اسلامى دارد و ایران از عمده‌ترین تامین‌کنندگان منابع انرژى براى ژاپن به شمار مى‌آید.

از سوى دیگر یوکیو هاتویاما، نخست وزیر ژاپن، روز چهارشنبه در دیدار با على لاریجانى به وى گفته است که ایران باید ثابت کند که برنامه اتمى‌اش صرفاً اهداف صلح‌آمیز را دنبال مى‌کند و به دنبال ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى نیست.

وى همچنین از ایران خواسته است به منظور «برطرف ساختن تردیدها» درباره ماهیت برنامه هسته‌اى خود به قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل پای‌بند باشد و با آژانس بین‌المللى انرژى اتمى نیز «به طور کامل» همکارى کند.

در مقابل نیز على لاریجانى با دفاع از برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى گفته است که ایران به دنبال ساخت جنگ‌افزارهاى کشتار جمعى نیست و برنامه هسته‌اى این کشور صرفاً اهداف غیرنظامى را دنبال مى‌کند.

وى همچنین به مقایسه برنامه هسته‌اى ایران با فن‌آورى هسته‌اى در ژاپن پرداخته و گفته است: «همان طور که ژاپن داراى تکنولوژى هسته‌اى اما فاقد سلاح اتمى است، ایران نیز همین شرایط مشابه را در برنامه هسته‌اى‌اش دنبال مى‌کند.»

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى جمهورى اسلامى را متهم مى‌کنند که در چارچوب یک برنامه هسته‌اى غیرنظامى به دنبال کسب توانایى لازم براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است فعالیت‌هاى حساسى مانند غنى‌سازى اورانیوم را که مى‌تواند در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى به کار رود متوقف سازد.

ایران با سرپیچى از خواسته‌هاى شوراى امنیت فعالیت‌هاى خود را در زمینه غنى‌سازى اورانیوم گسترش داده و به تازگى به غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم روى آورده است.

در واکنش به این اقدام‌ها ایالات متحده آمریکا تلاش‌هاى خود را براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شوراى امنیت سازمان ملل گسترش داده و در صدد جلب حمایت کشورهایى مانند چین و روسیه است که به دلیل روابط نزدیک خود با جمهورى اسلامى با شدت عمل علیه تهران مخالفت مى‌کنند.
XS
SM
MD
LG