لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

جانشین فرمانده سپاه: اراده کنیم، اروپا زمستان را در سرما سپری می‌کند


حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه
حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه
همزمان با بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمی ایران، جانشین فرمانده سپاه تهدید کرده که تهران می تواند جریان انرژی به اروپا را قطع کرده و با استفاده از موشک‌های خود «توطئه‌گران را در هر نقطه‌ای» هدف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین سلامی روز یکشنبه در سخنانی در جمع بسیجیان در کرمان اظهار داشت: «ايران روي ۵۰ درصد انرژي دنيا ايستاده و اگر اراده كند، اروپا زمستان را در سرما به سر مي‌برد.»

هر چند ایران از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان به شمار می‌آید، اما کشورهای آسیایی مانند ژاپن و چین عمده‌ترین خریداران نفت این کشور به شمار می‌آیند و پروژه‌های انتقال گاز ایران به اروپا به دلیل تنش بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی تاکنون عملی نشده است.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه اتمی ایران پیشتر نیز برخی از مقام‌های ایرانی تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بودند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: « امروزه موشك‌هاي ما هر نقطه دلخواه را كه توطئه‌گران حضور دارند، هدف قرار مي‌دهند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که به دنبال سرپیچی ایران از پذیرش خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه توقف فعالیت‌های حساس هسته‌ای این کشور به ویژه غنی‌سازی اورانیوم، فشارها بر تهران رو به افزایش نهاده است.

آمریکا و سایر کشورهاى غربى جمهورى اسلامى ایران را متهم مى‌کنند که در چارچوب یک برنامه هسته‌اى غیرنظامى به دنبال کسب توانایى لازم براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است فعالیت‌هاى حساسى مانند غنى‌سازى اورانیوم را که مى‌تواند در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى به کار رود متوقف سازد.

ایران با سرپیچى از خواسته‌هاى شوراى امنیت فعالیت‌هاى خود را در زمینه غنى‌سازى اورانیوم گسترش داده و به تازگى به غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم روى آورده است.

با وجود بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمی ایران، ایالات متحده آمریکا تاکید کرده است، که همچنان در صدد یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای این مساله است.

چند روز پیش هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با تاکید بر تلاش این کشور برای حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران گفته بود: « ایران مسئولیت و تعهدات بین‌المللی خود ر ا انجام نداده است و ما به همراه متحدان خود در جامعه جهانی در تلاشیم تا با افزایش فشارها بر ایران، این کشورا را وادار کینم، رویکرد خود را تغییر دهد.»

با این حال اسرائیل که برنامه هسته ای ایران را به منزله تهدیدی برای موجودیت خود ارزیابی می‌کند، تاکنون استفاده از گزینه نظامی برای مقابله با مناقشه هسته‌ای ایران را منتفی ندانسته است.

هر چند این کشور نیز تاکید کرده است که ازتحریم‌های موثر جامعه جهانی علیه ایران در راستای وادار کردن جمهوری اسلامی به توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم حمایت خواهد کرد.

در این میان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه با بیان این که قدرت‌های بزرگ در مسئله هسته‌ای ایران نتوانستند به اهداف خود برسند، اعلام کرد، جمهوری اسلامی «تاجایی که لازم باشد» برنامه هسته‌ای خود را توسعه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG